„Consilierii judeţeni sau locali vor depune la preşedintele de şedinţă motivaţia în scris pentru votul exprimat prin care aprobă/resping documentaţiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, care se va anexa la procesul- verbal al şedinţei.”, asta spune un nou alineat în Legea 350/2001. Modificările aduse la sfârșitul anului trecut Legii 350/2001 nu vor mai permite abuzuri în ce privește urbanismul dacă fiecare instituție va respecta și aplica Legea conform atribuțiilor sale.
Luând un caz particular, comuna Florești jud. Cluj, unde construcțiile apar ca ciupercile după ploaie și unde mulți dintre specialiștii în domeniu susțin că se dezvoltă haotic, modificările aduse de ordonanță par să fie de bun augur căci vor răspunde toți cei implicați începând de la consilierii locali care votează și până la reprezentanții instituției care eliberează autorizațiile de construire.
Astfel, pentru că ordonanța aduce mai multe modificări vom trasa câteva dintre acestea pentru ca lucrurile să fie clare.
1. Este cunoscut deja faptul că în comuna Florești nu poate fi înființată o Comisie Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU), Legea specifică faptul că aceste comisii se înființează la nivel de orașe, municipii și județe. Mai mult, există și o sentință definitivă în acest sens.
Pentru că este necesar avizul arhitectului-șef al comisiei, documentațiile de la Florești (dar nu numai) trebuie să treacă pe la comisia județeană dar acest lucru nu se întâmplă la Florești și asta pentru că Biroul de Urbanism din Primăria Florești nu cere avizul prin certificatul de urbanism. În acest sens, noile modificări aduc câteva reglementări, în primul rând legate de documentele necesare.
Articolul 34 a fost modificat astfel că acum: „Emiterea de certificate de urbanism incomplete, cu date eronate sau/şi cu nerespectarea prevederilor cuprinse în documentaţiile de urbanism aprobate ori a prevederilor actelor normative aplicabile, atrage răspunderea disciplinară, administrativă, contravenţională, civilă sau penală, după caz, potrivit legii.”
La articolul 38, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Semnarea documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism atrage responsabilitatea fiecărei persoane din colectivul de specialişti care a elaborat documentaţia, pentru veridicitatea şi corectitudinea din punct de vedere tehnic a acesteia.”
Articolele 63 și 64 ne spun clar ce fapte constituie contravenții și cine le constată și le aplică.
Art. 64. Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 63 alin. (2) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C.”
(4) Odată cu introducerea acţiunii se poate solicita instanţei judecătoreşti şi suspendarea certificatelor de urbanism şi/sau autorizaţiilor de construire subsecvente documentaţiei de urbanism, precum şi a actelor administrative deja emise în baza documentaţiei astfel aprobate.”
2. Un nou alineat la articolul 56 are următorul cuprins: „(71) Consilierii judeţeni sau locali vor depune la preşedintele de şedinţă motivaţia în scris pentru votul exprimat prin care aprobă/resping documentaţiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism, care se va anexa la procesul- verbal al şedinţei.”
Ei bine, consilierii locali și cei județeni vor trebui să se asigure că ceea ce li se pune în față pentru aprobare respectă Legea pentru că altfel, vor răspunde în eventuale procese. În cazul comunei Florești, unde situația este neclară, până ce Biroul de urbanism nu va fi obligat de către instituțiile superioare să respecte Legea și să ceară, acolo unde este nevoie, avizul arhitectului-șef de la comisia județeană, consilierii vor fi practic în ciocan și nicovală. Dacă vor aproba documentații care nu au toate avizele necesare pot răspunde în instanță iar dacă nu vor aproba acele proiecte care nu au avizul vor risca procese cu constructorii și asta doar pentru că Biroul de Urbanism din Primărie nu cere avizul prin certificatul de urbanism.
3. În ce îi privește pe cetățeni, aceștia trebuie să știe că se pot informa asupra construcțiilor din comună. Articolul 48 din lege are un noul alineat. Totodată au fost aduse modificări și în consultarea publicului. Un alt aspect unde se duce o luptă grea la Florești, este transparența administrației publice.
Art. 48.
(5) Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism legal aprobate se fac publice de către autorităţile administraţiei publice locale/judeţene responsabile cu aprobarea planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prin instituţia arhitectului- şef/urbanistului-şef, inclusiv prin publicarea pe pagina de internet a primăriei şi a consiliului judeţean a conţinutului documentaţiilor, constând în piesele scrise şi piesele desenate, şi prin publicarea acestora de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice în Observatorul teritorial naţional.”
(6) Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi documentaţiile de urbanism, împreună cu regulamentele locale de urbanism aferente, se pun în original la dispoziţia publicului la cerere, pentru consultare la sediul consiliului judeţean/primăriei, cu respectarea legislaţiei privind prelucrarea datelor cu caracter personal.”
Vă reamintim faptul că pe rolul instanțelor de judecată există mai multe procese deschise pentru nerespectarea Legii în construcții. Despre asta am mai scris AICI, dar mai sunt procese neîncheiate la acest moment.
Citește și:
[…] S-a modificat Legea! Consilierii locali și cei județeni își vor motiva și vor răspunde pentru … […]