În urmă cu două zile pe adresa redacţiei a fost transmis un mail în care erau aduse acuzaţii grave faţă de modul în care o licitaţie a fost organizată de către Opera Naţională Română din Cluj-Napoca. La acel moment redacţia a solicitat un punct de vedere din partea insituţiei culturale. Acesta a fost oferit azi şi în redăm mai jos în întregime.
Instrumentele muzicale ce fac subiectul acestei discuții reprezintă obiecte casate de către Instituția Operei Naționale Române din Cluj-Napoca după o perioadă de peste cinci ani în care nu au fost efectuate aceste demersuri necesare (ultima casare realizată de instituția noastră a fost realizată în luna octombrie a anului 2010). Aceste instrumente, alături de alte obiecte din inventarul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca (peste 8.000 de obiecte), au fost casate din Ordinul Ministrului 3011, nr 07 07.2015, instrumentele muzicale urmând să fie astfel valorificate, dezmembrate sau nedezmembrate, fiind date la Remat sau valorificate prin licitație. Casarea unui mijloc fix presupune operațiunea de scoatere din funcțiune a obiectului respectiv, urmată de dezmembrarea acestuia sau valorificarea părților componente rezultate. În vederea acestui demers, s-a procedat conform legii, reprezentanții Operei numind o comisie de evaluare a bunurilor, formată din cinci persoane avizate, prin Decizia Nr. 348/ 23.11.2015. Domnul Manager general Florin Estefan a dat o dispoziție de organizare, conform termenilor legali, a licitației din data de 4 decembrie 2015. Informația nerespectării în totalitate a acestor termeni i-a parvenit doar în ziua licitației, atunci când i s-a adus la cunoștință faptul că personalul responsabil cu organizarea licitației nu a respectat prevederea anunțării publice a acesteia. În urma contestației împotriva procedurii de licitație și a aflării neregulilor acesteia, Domnul Estefan a anulat de îndată licitația. În consecința , persoanelor responsabile li s-a cerut efectuarea unei note explicative din partea tuturor celor prezenți și a celor care s-au implicat în organizare, urmând ca persoanele responsabile să fie sancționate. Domnul Florin Estefan a cerut în acest context un Audit intern Ad-hoc, Note explicative de la Comisia de Evaluare, vizavi de prețul de pornire a licitației și de procedura de evaluare a bunurilor, precum și Note explicative din partea Comisiei de licitație, vizavi de procedura licitației. Prețurile instrumentelor licitate au respectat valoarea conferită de Remat acestor obiecte, în condițiile în care acestea au un grad de uzură de 100%. Domnul Manager general Florin Estefan nu a fost prezent la licitație și nu a favorizat nici un participant al acesteia. Din moment ce Domnul manager a dispus efectuarea unei licitații, este exclusă posibilitatea favorizării unor terțe părți. Simplul concept al licitației presupune participarea și implicarea echitabilă a tuturor părților participante, neexistând posibilitatea unor favoruri Toate obiectele anunțate în cadrul licitației existau în evidența și inventarul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, în caz contrar nu s-ar fi putut proceda la casarea lor, cu atât mai puțin printr-un ordin ministerial oficial. Date fiind toate cele menționate mai sus și din moment ce este evidentă starea de deteriorare avansată a instrumentelor muzicale menționate (considerate ca atare și la nivel superior, prin Ordinul Ministrului 3011, nr 07 07.2015), era imposibilă închirirea respectivelor instrumente. Persoanele care aduc aceste acuze ar trebui să vină, de asemenea, cu probe care să susțină veridicitatea afirmațiilor și închirierea instrumentelor muzicale respective. Considerăm că această sesizare anonimă a fost făcută cu scopul de a denigra imaginea Domnului Manager Florin Estefan, precum și a instituției Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, o intenție defăimătoare și nefondată, în contextul în care conducerea instituției noastre se ghidează după o verticalitate principială solidă, mereu în conformitate cu legile și procedurile oficiale.