Pentru ediţia din 2015 a evenimentului din ziua de sâmbătă, 16 mai, Muzeul de Artă Cluj-Napoca pregăteşte un program special, intitulat „O noapte la Palat, cu concerte de jazz, expoziţii şi fotografii de patrimoniu”. Programul serii, conceput şi coordonat de Dr. Dan Breaz, muzeograf la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, îşi propune să prezinte între orele 20:00 – 01:00 o suită de activităţi culturale şi de divertisment, asociate palatului baroc în care muzeul funcţionează. Fost sediu al guvernatorului Transilvaniei (1787-1822), Palatul Bánffy este cel mai reprezentativ edificiu laic baroc al oraşului şi unul de referinţă pentru arhitectura secolului al XVIII-lea din Transilvania.
Ediţia din acest an a Festivalului European Noaptea Muzeelor se desfăşoară sub semnul protestului împotriva ritmului accelerat cu care dispar numeroase muzee şi colecţii muzeale. În urma retrocedărilor masive din ultimii zece ani, peste o sută două zeci de sedii şi zeci de mii de colecţii muzeale sunt retrocedate sau în curs de retrocedare.
Starea patrimoniului muzeal naţionalfiind grav afectată, Reţeaua Naţională a Muzeelor a conceput o serie de acţiuni strategice, dintre care acest protest este primul. Prin urmare, fiecare muzeu care doreşte să se alăture protestului îşi pune în scenă propria „revoltă a colecţiilor”: un obiect reprezentativ pentru colecţia deţinută este acoperit în seara evenimentului cu o pânză neagră. Muzeul de Artă Cluj-Napoca participă la acest protest cu lucrarea de pictură Castelul de la Uioara (1791), care este una dintre lucrările de referinţă în cadrul propriului patrimoniu. Autorul acestei lucrări, artistul Joseph Neuhauser face parte dintr-o reputată familie de pictori de origine vieneză, a cărei contribuţie majoră este introducerea peisajului printre genurile picturii laice de şevalet din Transilvania.
Portretul bust al contelui Bánffy György, lucrare realizată de pictorul austriac Johann Georg Weikert (1743-1799), va marca intrarea în balconul Palatului Bánffy, care va putea fi vizitat pe durata întregii seri dedicate Festivalului European Noaptea Muzeelor. Vizionate de la stânga la dreapta, reliefurile balconului, inspirate de semnele zodiacale sau de simbolurile celor patru elemente primordiale sunt unele dintre sculpturile cele mai spectaculoase ale renumitului edificiu baroc.
Începând cu ora 20:00, publicul va putea să admire expoziţia Clujul în imagini şi fotografii de patrimoniu, deschisă special cu ocazia Festivalului European Noaptea Muzeelor şi în directă legătură cu ideea de protest, care, prin această expoziţie, accentuează asupra valorii unui patrimoniu arhitectural şi fotografic de excepţie. Clujul în imagini şi fotografii de patrimoniu include câţiva dintre fotografii reprezentativi pentru valorificarea patrimoniului clujean.
Szabó Tamás, personalitate de referinţă pentru şcoala artistică de la Cluj-Napoca, şi-a publicat fotografiile în peste 170 de albume şi publicaţii. Este membru al Asociaţiei Artiştilor Fotografi din România din 1965, iar în 1978 a fost primit în Federaţia Internaţională a Fotografilor (FIAP), din cadrul UNESCO. Szabó Tamás a realizat mii de fotografii inedite cu un patrimoniu arhitectural în continuă evoluţie, începând cu mai bine de o jumătate de secol în urmă.
Feleki István este cadru didactic al Facultăţii de Teatru şi Televiziune, UniversitateaBabeş-Bolyai, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România. Şi-a dezvoltat specializarea postuniversitară la Ecole Nationale de la Photographie, Arles (1995-1996). A expus începând din anii 1970 până în prezent în numeroase galerii din Franţa, Germania, Ungaria, Canada, Maroc sau Japonia.
Ştefan Socaciu, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, s-a remarcat atât prin activitatea sa expoziţională, de fotoreporter, cât şi printr-o bogată activitate didactică în diferite centre de pregătire în domeniul cultural. Ştefan Socaciu, membru fondator al Asociaţiei Culturale Ciorchin, va expune lucrări de o estetică vizuală inedită, care surprind evoluţia contemporană a arhitecturii clujene.
Radu Sălcudean, absolvent de studii masterale la Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca, şi-a dezvoltat cariera prin numeroase expoziţii de grup la nivel naţional şi, deasemenea, în calitatea sa de lector în cadrul a numeroase programe de formare. Radu Sălcudean este recunoscut pentru utilizarea tehnicilor light painting-ului pentru obţinerea unor efecte fotografice insolite.
Publicul va avea ocazia să participe la spectacole muzicale de jazz, care-i reunesc pe unii dintre cei mai talentaţi tineri muzicieni, reprezentativi pentru acest gen muzical. Începând cu ora 20:30 va concerta formaţia Jump, care face parte din Ansamblul Studenţesc Jazz Napocensis, subcoordonarea domnului profesor Ştefan Vannay, organizatorul Festivalului Internaţional Studenţesc Jazz Napocensis. Repertoriul Jump include stilurile swing, bebop şi jazz-rock. Formată în 1998, formaţia a participat la peste 120 de concerte, la numeroase festivaluri şi concursuri, câştigând de două ori Concursul Debutanţilor în Jazz.
În continuare, publicul va putea urmări un spectacol inedit, oferit de chitaristul Cristian Ciceu. Concertele sale solo propun o interacţiune dintre chitara electrică şi o serie de obiecte banale din spaţiul cotidian (cleme de rufe, bucăţi de lemn, fâşii de hârtie), totul trecut prin filtrul efectelor electronice. Structurile sonore astfel rezultate sunt în mare parte improvizate, cu un accent pus pe texturi cinematice care propun o lectură minimalistă a jazz-ului contemporan. Cristian Ciceu este membru fondator Junetrip, cu care are la activ un CD (Aimna, 2013 Soft Records).
Seara va continua cu spectacolul saxofonistului Alex Munte. Experienţa sa muzicală laBassblockflöte de la începuturile carierei a contribuit decisiv la felul original în care percepe sunetul saxofonului tenor. În anul 2013 a participat la „Festivalul International de Jazz” de la Sibiu, unde ise decernează titlul de „Best Instrumentalist Award”. Împreună cu Ana Munteanu – voce – și Șerban Roman – text –, formează un trio de jazz-poetry. Alex Munte îşi canalizează interesele mai cu seamă în jurul improvizației și free jazz-ului.
Vor putea fi vizitate gratuit „Galeria Naţională” şi expoziţiile In absenţia-Rama lucrării şi lucrarea din ramă a artistei Blanca Alina Pop, Motus a artistului fotograf Jim Sumkay, expoziţia de sculptură a artistului Kolozsi Tibor şi expoziţiile de fotografie organizate de Photo RomâniaFestival.
Ultima intrare în sălile expoziţionale ale muzeului: ora 00:15.
NOAPTEA MUZEELOR 2015 PROTEST
Ediția din anul 2015 a evenimentului „Noaptea muzeelor” este marcată de un protest pe care Rețeaua Națională a Muzeelor din România (RNMR) l-a propus tuturor instituțiilor muzeale din țară, membre sau încă neafiliate la organizație. Protestul este primul de acest gen din seria acțiunilor strategice ale Rețelei cu privire la starea patrimoniului muzeal național, el căutând să atragă atenția autorităților statului asupra gravității și amplorii unui fenomen dramatic care a dinamitat comunitatea muzeală și patrimoniul său cultural.
În ultimii 10 ani, peste 120 de sedii în care funcționează muzee diverse ca specific și zeci de mii de piese din colecțiile mai multor astfel de instituții sunt deja retrocedate sau se află în plin proces de retrocedare. Pentru toate aceste muzee nu sunt încă identificate soluții alternative de funcționare, situație unică în Europa și poate chiar în lume. Muzeele nu mai înseamnă nimic pentru că ele nu au fost considerate niciodată cu adevărat importante, utile societății, vectori de dezvoltare comunitară, o investiție sigură. Dar ele pot fi toate acestea dacă sunt ajutate.
Așadar, fiecare muzeu care a dorit să se alăture protestului a fost rugat să își aleagă un obiect reprezentativ din colecția deținută, pe care să-l acopere în seara evenimentului cu o pânză neagră. Această formă de protest are menirea să prevină și să sensibilizeze publicul vizitator asupra faptului că este foarte probabil ca, în curând, acel obiect să nu mai poată fi admirat din cauza ritmului cu care dispar muzeele și colecțiile muzeale din România.
Muzeul de Artă Cluj-Napoca participă la „revolta colecțiilor” inițiată de Rețeaua Naționalăa Muzeelor din România, alegând să acopere una dintre lucrările de referință ale patrimoniuluipropriu, aflată în expunerea permanentă a „Galeriei Naționale”.
Joseph Neuhauser (1767-1815)
Castelul de la Uioara
ulei pe pânză; 87 x 150
cmsemnat și datat mijloc jos spre stânga, cu brun închis: „Joseph Neuhauser pin. 1791”
Un merit deosebit în dezvoltarea picturii de peisaj transilvănene îi revine celebrei familii de origine vieneză Neuhauser, stabilită la Sibiu, înfloritor oraș comercial și meșteșugăresc, care la sfârșitul secolului al XVIII-lea s-a distins ca unul dintre principalele centre artistice ale regiunii intracarpatice, începutul acestui reviriment fiind marcat de numirea baronului Samuel von Brukenthal în funcţia de guvernator al Marelui Principat al Transilvaniei (1777-1787). Contribuţia acestei familii de pictori, formată din Adam Franz (1735-1807) şi cei patru fii ai săi: Franz (1763-1836), Joseph (1767-1815), Gottfried (1772-1836?) şi Johann (1774-1815), constă nu atât în măiestria transpunerilor peisagistice, încă naiv şi empiric înfăţişate, ci, mai ales, în introducerea acestora ca temă, ca gen de sine stătător, în repertoriul picturii laice de şevalet transilvănene. Fragmentele de realitate zugrăvite pe suprafaţa pânzei cu o fidelitate ilustrativă tipică „primitivilor”, ce descrie, cu moderaţie, pitorescul priveliştilor contemporane îngăduind, totuşi, localizarea lor geografică, conferă un farmec cu totul aparte acestui tip de pictură. În acest sens, un semnificativ exemplu îl oferă ampla compoziţie panoramică, minuţios pictată, a artistului sibian Joseph Neuhauser (1767-1815), reprezentând Castelul Mikes din Uioara (1791), surprins într-o zi de sărbătoare din viaţa localităţii. Lucrarea este alcătuită din părți distincte: reprezentarea castelului, în fața căruia se desfășoară o scenă de gen animată, la care participă numeroase figuri pitorești îmbrăcate în costume festive, și o priveliște deluroasă cu o bisericuță în planul îndepărtat al imaginii.