Campania este implementată în cadrul proiectului ROFSIP2016OS5A10P02 Reducerea amplitudinii traficului de persoane printr-o mai bună informare a cetăţenilor, fiind axată pe componenta prevenirii traficului de persoane în scopul exploatării prin cerșetorie.
Proiectul se derulează la nivel naţional, pe o perioadă de 36 de luni, fiind finanţat prin Fondul pentru Securitate Internă, componenta Cooperare Poliţienească şi îşi propune implementarea a trei campanii de prevenire a traficului de persoane vizând principalele tipuri de exploatare: exploatarea prin muncă, exploatarea sexuală şi exploatarea prin cerşetorie.
Campania Dă-i libertate! Nu-i plăti exploatarea! se derulează în perioada octombrie 2019 – mai 2020, A.N.I.T.P. având ca parteneri: Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, Asociaţia Ecumenică a Bisericilor din România – AIDRom, Asociaţia eLiberare şi Fundaţia World Vision România.
Implicarea presei şi a altor multiplicatori de opinie în activitatea de informare şi prevenire asigură o creştere a gradului de conştientizare şi o reacţie a publicului faţă de problema traficului de persoane.
Atât filmul documentar, cât şi spotul campaniei sunt moderate de cântăreţul Alex Velea.
Obiectivele urmărite în cadrul campaniei vizează:
creşterea gradului de conştientizare în rândul persoanelor vulnerabile cu privire la traficul de fiinţe umane
informarea şi sensibilizarea populaţiei privind implicaţiile traficului de persoane, în vederea reducerii cererii din perspectiva exploatării prin cerșetorie
creşterea gradului de implicare a misiunilor diplomatice ale României în informarea cetăţenilor români cu privire la riscurile asociate traficului de persoane
informarea instituţiilor şi organizaţiilor implicate în prevenirea şi combaterea traficului de persoane privind dimensiunea şi formele de manifestare ale acestui fenomen
creşterea implicării în activităţile de prevenire a multiplicatorilor de opinie, în vederea reducerii numărului de informaţii inexacte şi ambigue referitoare la unele aspecte ale traficului de persoane transmise publicului
Publicul ţintă este format din:
minori cu vârste cuprinse între 8 şi 18 ani, aflaţi în situaţie de risc
persoane dispuse să ofere bani cerşetorilor
reprezentanţi ai instituţiilor şi organizaţiilor implicate în prevenirea şi combaterea traficului de persoane
multiplicatori de opinie (ex. mass-media)
publicul larg
Principalele activităţi din cadrul campaniei:
întâlniri directe cu reprezentanţii grupului ţintă în 5 locaţii distincte din România. La aceste activităţi va participa o echipa mixtă, formată din specialişti ai instituţiilor şi organizaţiilor partenere în cadrul
campaniei
realizarea materialelor promoţionale de susţinere a mesajului antitrafic al campaniei (afiş, pliant, pix, set pix şi stilou, creion lemn, tricou, sistem roll-up, rucsac, minge de fotbal, minge de baschet, minge de plajă, caiet personalizat, planner, balon, cană termoizolantă, plachetă, diplomă)
realizarea şi difuzarea fimului documentar privind problematica traficului de persoane în scopul exploatării prin cerşetorie
organizarea unui număr de 42 de mese rotunde, la care vor participa instituţii guvernamentale, ONG- uri, autorităţi locale, presă
promovarea mesajului antitrafic al campaniei prin intermediul a 34 de panouri publicitare stradale
diseminarea materialelor de campanie în cadrul activităţilor de prevenire desfăşurate de specialiştii Centrelor Regionale ale A.N.I.T.P. în vederea susţinerii şi completării întâlnirilor directe cu reprezentanţii grupului ţintă.
Campania europeană de prevenire a traficului de persoane
„Ești victimă a traficului de persoane? Ai drepturi!”
Rețeaua Europeană de Prevenire a Criminalității (EUCPN) și Statele Membre ale Uniunii Europene au lansat, în luna octombrie 2019, campania europeană de prevenire a traficului de persoane „EȘTI VICTIMĂ A TRAFICULUI DE PERSOANE? AI DREPTURI!”.
Campania a fost lansată cu prilejul Zilei Europene de Luptă Împotriva Traficului de Persoane –18 Octombrie, prin transmiterea simultană a unor comunicate de presă de către statele implicate, inclusiv prin social-media.
România este parte a acestei campanii alături de Austria, Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Estonia, Finlanda, Grecia, Ungaria, Islanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia și Spania.
La nivel național, campania este implementată de Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Inspectoratul General al Poliției Române – Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, Asociația Ecumenică a Bisericilor din România – AIDRom și Organizația Internațională pentru Migrație – Biroul România.
Întrucât traficul de persoane este o infracțiune transfrontalieră, țările europene, prin EUCPN și EUROPOL, și- au unit forțele pentru a lansa această inițiativă.
Campania își propune să avertizeze persoanele aflate în situație de risc cu privire la faptul că ar putea fi sau deveni victime ale traficului și să le informeze unde pot găsi ajutor, protecție și informații.
În egală măsură, campania informează victimele că au drepturi la nivelul întregii UE, pe care le pot solicita în fiecare stat membru: asistență și sprijin, protecție, compensații financiare, drepturi privind munca, perioadă de reflecție și drepturi de ședere și reintegrare.
Mesajul campaniei este transmis prin următoarele materiale: spot audio-video, afiș, autocolant, banner pentru site-uri și banner pentru semnăturile electronice și pentru mediul online.
Locurile de diseminare a mesajului campaniei sunt atât spațiile publice în care se află grupul-ţintă precum: aeroporturi, gări, auto-gări, mijloace de transport (autobuze, autocare etc.), staţii, benzinării, burse de locuri de muncă sau alte oficii de recrutare a forţei de muncă, cât şi zonele clasice: şcoli, licee, universităţi, centre de plasament, precum şi în mass-media şi social-media.
[…] Citește și: Campanie de prevenire a traficului de persoane: Dă-i libertate! Nu-i plăti exploatarea! […]