Contractul de execuţie a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor – Acordul Contractual nr.1/116 din 05.01.2012 – a fost atribuit Asocierii S.C. CONFORT S.A., ATZWANGER SPA, S.C.LADURNER IMPIANTI S.R.L., S.C. VEL SERVICE SA, reprezentată în prezent de liderul ATZWANGERSPA.
Valoare contractului este de 107.520.112,98 lei fără TVA. Contractul a fost amendat prin 4 Acte adiționale din care prin 2 a fost modificată durata de execuție acontractului, ultimul termen de finalizare fiind 19.10.2014.
Consiliul Judeţean Cluj a luat decizia rezilierii Acordului Contractual 1/116/05.01.2012 doar după cea epuizat toate demersurile legale și contractuale posibile pentru derularea și finalizarea acestui contract.Notificarea de reziliere a acordului contractual a fost transmisă Antreprenorului prin adresanr.19603/21.10.2014.
În vederea finalizării lucrărilor la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Cluj suntnecesare parcurgerea următoarelor etape:
A. Pentru Celula de depozitare și Zona Administrativă
1. Finalizarea de către proiectantul iniţial Asocierea Romair Consulting Ltd. – Enviroplan S.A. -Epem S.A. a Proiectului tehnic completat cu măsurile prevăzute în cadrul Expertizelor Tehnice nr. 41/2012,51/2012 şi 101/2014, pentru lucrările rest de executat aferente celulei de depozitare din cadrul Centrului de Management Integrat al Deşeurilor.
2. Termenul asumat de către proiectant pentru predarea proiectului este de 12.12.2014 2. Proiectul Tehnic va fi transmis elaboratorului Expertizei tehnice privind modul de asigurare a cerinţelor de calitate specifice la lucrările executate la obiectivul de investiţii „Centru de Management Integrat al Deşeurilor din municipiul Cluj-Napoca” nr. 101/2014 pentru a fi însuşit de către acesta, potrivit prevederilor art. 20 din cadrul H.G. nr. 925/1995 pentru aprobarea Regulamentului de verificare şi expertizare tehnică de calitate a proiectelor, a execuţiei lucrărilor şia construcţiilor.
3. Proiectul Tehnic va fi transmis verificatorilor de proiecte atestaţi spre verificare în conformitate cu prevederile Legii nr.10/1995 privind calitatea în construcţii.
4. Demararea procedurii de achiziţie publică pentru atribuirea lucrărilor rest de executat aferente Celulei de depozitare și Zonei Administrativă. Se estimează că data de postare pe SEAP a procedurii deachiziţie publică va fi ianuarie 2015.
B. Pentru Zona Tehnică (Stație de Sortare, Stație de Tratare Mecano-Biologică)
1. Întocmirea Documentației de Atribuire pentru lucrările rest de executat aferente Zonei tehnice șiasigurarea Asistenței tehnică din partea Proiectantului pe parcursul derulării execuției – serviciile pentruîntocmirea Documentației de Atribuire pentru lucrările rest de executat aferente Zonei tehnice și asigurarea Asistenței tehnică din partea Proiectantului pe parcursul derulării execuției vor face obiectul unui contract de servicii separat și vor fi achiziționate în perioada imediat următoare ca urmare a parcurgerii etapelor impusede legislația în domeniul achizițiilor publice.
2. Demararea procedurii de achiziţie publică pentru atribuirea lucrărilor rest de executat aferente Zonei Tehnice (Stație de Sortare, Stație de Tratare Mecano-Biologică). Se estimează că data de postare pe SEAP a procedurii de achiziţie publică va fi ianuarie 2015.
Situaţia financiară a contractului de lucrări la data de 10.12.2014 se prezintă astfel:
Valoarea exactă a restului de executat pentru Celula de depozitare și Zona administrativă va putea fiestimată doar după primirea de la Proiectant inițial – Asocierea Romair Consulting Ltd. – Enviroplan S.A. -Epem S.A., a Proiectului Tehnic.
Valoarea lucrărilor rămase de executat pentru Zona Tehnică (Stație de Sortare, Stație de Tratare Mecano-Biologică) a fost cuantificată de către Inginer la valorarea de 21.453.909,86 lei fără TVA. Facem în continuare menţiunea că anterior transmiterii notificării de reziliere a Acordului contractual nr. 1/116 din 05.01.2012, Consiliul Judeţean Cluj, prin adresele nr. 17579/19.09.2014 şi nr.18632/10.10.2014 a solicitat Asiguratorului, Societăţii de Asigurare – Reasigurare City Insurance S.A., achitarea despăgubirii conform Poliţei de asigurare aferentă Garanţiei de Bună Execuţie în valoare de 13.334.465,43 lei, respectiv Poliţei de asigurare aferentă Garanţiei de returnare a avansului în valoare de 1.956.738,70 lei.
Referitor la solicitarea Antreprenorului de mediere a divergenţelor apărute între acesta şi Consiliul Judeţean Cluj în Comisia de Adjudecare a Disputelor, menţionăm următoarele:
– Acordul contractual nr. 1/116 s-a încheiat la data de 05.01.2012;- art. 20.1 – 20.8 din acordul contractual, instituie convenţia arbitrară, înlăturând competenţa instanţelor de judecată;
– articolul 1.4 din acordul contractual anterior menţionat prevede faptul că „Contractul va figuvernat de legile ţării (sau altei jurisdicţii), menţionate în Anexa la Ofertă” (n.n. legislaţia românească), iar articolul 1.13 prevede că „La executarea Contractului, Antreprenorul va respecta Legile în vigoare”;
– prevederile articolului 286, alineat 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelorde concesiune de servicii nr. 34/2006 în vigoare la data încheierii acordului contractual (05.01.2012) “(1) Procesele şi cererile privind acordarea despăgubirilor pentru reparareaprejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum şi cele privind executarea, nulitatea, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea unilaterală a contractelor de achiziţie publică se soluţionează în primă instanţă de către secţia comercială a tribunalului încircumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante.”;
– principiul „tempus regit actum” conform căruia actele juridice se încheie în conformitate cu prevederile legale în vigoare la data întocmirii lor;
Aceste aspecte conduc la concluzia potrivit căreia convenţia arbitrară prevăzută la art. 20.1 – 20.8 din acordul contractual este NULĂ.
Referitor la insinuările apărute în ultima perioadă în presa locală cu privire la faptul că asupra unor angajați din cadrul Consiliului Județean Cluj planează suspiciuni de corupție, subliniem faptul că până la această dată organele abilitate ale statului nu au formulat acuzații cu privire la niciunul dintre aceștia. În măsura în care există persoane care pot dovedi aceste suspiciuni, acestea au obligația de a sesiza organele abilitate. În cazul în care afirmațiile cu privire la suspiciunile de corupție, propagate prin mijloace de informare în masă, nu pot fi probate, persoanele indrituite, a căror imagine are de suferit au dreptul de a se adresa instanţelor sau organelor competente pentru antrenarea răspunderii penale sau materiale, după caz.
Date fiind desele confuzii făcute asupra atribuțiile funcționarilor publici, membri ai Unității de Implementare a Proiectului (UIP), învederăm faptul că acestora NU le revine obligația, potrivit prevederilor legale în vigoare, (în speță Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții) de a verifica calitatea execuției lucrărilor. Atribuțiile membrilor UIP constau în monitorizarea implementării contractului de finanțare careimplică urmărirea respectării clauzelor contractuale a celor peste 20 de contracte de achiziții publice ce decurg din necesitatea implementării Contractului de Finanțare.
O dovadă a faptului că membrii UIP nu au ascuns niciodată neregulile apărute în derularea contractelor de lucrări o reprezintă numeroasele sesizări asupra neconformităților, atât de natură tehnică, economică cât și financiară formulate de către aceștia, din măsurile întreprinse de-a lungul implementării proiectului, unele materializându-se prin formularea de plângeri penale (spre exemplu excavarea și sustragerea neautorizată a materialului de construcție de la baza digului nordic al celulei de depozitare). În acest context reies minim următoarele întrebări:
Cum poate fi echipa de implementare responsabilă de un furt, de pe un amplasament predat unui antreprenor care are inclusiv obligația de a asigura paza acestuia?
Cum poate fi echipa de implementare responsabilă pentru certificarea calității unor lucrări de către diriginţii de șantier care ulterior au fost dovedite drept neconforme?
În ceea ce privește salariile echipei de implementare a proiectului „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în județul Cluj” care au fost tema multor articole apărute recent în presa locală, vă comunicăm faptul că acestea au fost verificate de către Organismul Intermediar Regional POS Mediu, de către Autoritatea de Management POS Mediu, Curtea de Conturi a României – Autoritatea de Audit – Oficiul Regional Cluj, auditul proiectului și acceptate la rambursare, nefiind sesizată niciun fel de neconformitate.
În vederea asigurării implementării cu succes a proiectului atât de vital pentru Județul Cluj considerăm că luptele/campaniile politice trebuie să se desfășoare în arena politică și sub nicio formă cu implicarea funcționarilor publici care până în prezent nu au cedat la presiuni externe. Prejudiciile de imagine aduse proiectului pot să conducă la au un impact negativ asupra tuturor cetățenilor județului și vă asigurăm că echipa de implementare este mai mult decât deschisă la orice discuție, sugestie, propunere constructivă care să conducă la atingerea dezideratului comun de implementate cu succes a proiectului. Pentru formularea unei opinii corect fundamentate asupra proiectului ne exprimăm disponibilitatea de a furniza toate datele care sunt necesare pentru a evita aparițiile nejustificate în media locală ce pot aduce prejudicii atât instituționale cât și personale.
Echipa de management a proiectului
[…] Consiliul judeţean aduce lămuriri în privinţa proiectului Centrului de Management Integrat al De… […]