Cluj Docuart Fest se-ntâmplă pentru cel de-al doilea an consecutiv la Cluj-Napoca, unde va proiecta documentare românești recent realizate, la Cinema Dacia, în perioada 8-10 decembrie 2016.
Cluj-Napoca devine cel de-al doilea oraș al festivalului de film documentar românesc, după București, unde în luna octombrie au fost premiate cele mai bune astfel de producții dintr-o selecție de 25 de titluri. Cinefilii sunt invitați la Cinema Dacia să cunoască un suflu tânăr impregnat în cinematografia românească, sub forma unor documentare semnate de studenți și regizori profesioniști deopotrivă. Parte din proiecții vor fi urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu realizatorii acestora.
Pe parcursul a trei zile, filmele românești, dar și co-producții cu Marea Britanie, Serbia, Azerbaidjan, Germania, Republica Moldova, vor servi spectatorilor felii ale vieții de astăzi sau de acum multe decade, de aici sau de peste hotare, minorități, portrete, obiceiuri, unghiuri prin care viața este abordată rareori.
Joi, prima zi a festivalului, începe cu o serie de scurtmetraje de la ora 17:30. End of Summer (R. Alina Manolache), câștigător al premiului pentru cea mai bună regie în secțiunea studențească București Docuart Fest, deschide seara de proiecții. Perfection is Forever (R. Mara Trifu), documentar experimental premiat pentru cea mai bună imagine, continuă lista, alături de We Fly Again (R. Alexandru Vlad) și Proiecționistul (R. Norbert Fodor). Primul lungmetraj al serii este o co-producție Azerbaidjan, Germania și Qatar și surprinde o poveste specială dintr-un colț de lume în Holy Cow (R. Imam Hasanov). În încheierea primei zile de festival se conturează povestea fiului nerecunoscut al lui Constantin Brâncuși, (plecat dintre noi acum o lună), în regia lui Ionuț Teianu – În căutarea tatălui pierdut.
Ziua de vineri debutează cu documentarul premiat pentru cea mai bună regie, o poveste neașteptată de dragoste, Angela (R. Botond Pusok) și continuă cu Parisul lui Matei, documentar de televiziune regizat de Andreea Știliuc. Filmul cu cea mai bună imagine în secțiunea principală, Ultimul căldărar (R. Cosmin Bumbuț, Elena Stancu) se proiectează de la 19:10, iar în final, de la 20:15, se dă play pentru Un film mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos, în regia Cornel Mihalache.
Sâmbătă, de la 15:15, la Cluj Docuart Fest vor fi proiectate documentare studențești în regia: Alex Pintică – Farid Fairuz versus Mihai Mihalcea, Iasmina Iabloncic – Dobre, Rista Enxhi – Capoeira, dansul libertății și Ioana Grigore – 10:34 to Belgrade (premiu pentru cel mai bun montaj). De la 18:15 începe un drum în muzica românească de azi care se folosește de elemente tradiționale în 100 de movile (R. Max Ciorbă). Ultimele două filme ale festivalului sunt Imagini din vis, de Sorin Luca, câștigător al trofeului București Docuart Fest și Doar o răsuflare, premiat pentru cea mai bună regie, al Monicăi Lăzurean-Gorgan.
Festivalul este co-finanțat de Departamentul pentru Relații Interetnice (DRI) și organizat de Docuart, având ca partener principal Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Proiectul are ca scop promovarea și încurajarea producției acestui gen cinematografic și a regizorilor, în special celor aflați la început de drum. În lumea documentarului, intrarea este liberă pe parcursul tuturor proiecțiilor.
Imagini din vis — R.: Sorin Luca , 2016, 78’ 1978. Dictatorul Ceaușescu și partidul comunist persecutau artiștii „subversivi”. Printre ei se remarcă muzicianul Rodion Roșca, un pionier al muzicii electronice românești. Deși a fost un star radio, albumul său de debut n-a fost niciodată lansat. Astăzi, el trăiește la țară, tot după propriile sale legi. Alături de el, intrăm pe tărâmul viselor.
Doar o răsuflare — R.: Monica Lazurean-Gorgan, 2016, 67’ Filmul explorează natura contradictorie a iubirii în viața de familie. Dobrin, Lia, soția lui și cei 3 copii. Dobrin așteaptă să se întâmple o minune care să o facă pe Denisa, fiica lui cea mică, să se ridice din scaunul cu rotile și să poată merge. Pe măsură ce copiii devin adulți sub ochii noștri, vedem cum legătura lui puternică cu Dumnezeu influențează relațiile de familie.
Angela – R.: Botond Püsök, 2015, 33’
Într-un sat din Transilvania, o tânără de etnie romă se pregătește să nască. Aflăm cum a fost răpită pentru măritiș sau cum a fost salvată chiar de actualul soț. Chiar dacă viitorul ei este nesigur și omul iubit departe, Angela își regăsește speranța în credință. „Ceea ce Dumnezeu promite este mai important decât familia…”
Ultimul căldărar – R.: Cosmin Bumbuț, Elena Stancu, 2016, 59’ Geo, un tânăr căldărar din satul Corcova, nu mai are posibilitatea să-și întrețină soția și băiatul de 6 ani. Singura lor opțiune e plecarea în străinătate, în Franța, pentru că meseria lor tradițională nu mai are căutare, iar școala au abandonat-o la vârsta de 12 ani, atunci când s-au căsătorit.
Un film mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos — R.: Cornel Mihalache / 90′ / 2016 (NC) premieră Satul Valea Stejarului, Comuna Vadu Izei, Maramureș. Pătru Godja Pupăză, sculptor în lemn, făcător de porți maramureșene, și-a cumpărat un loc mai jos de biserică, l-a împrejmuit, i-a făcut o poartă frumoasă ca o pagodă și l-a numit „Cimitirul lui Moș Pupăză, mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos”. C-așa a vrut el.
Human Places – R.: József László, 2016, 78′ La fel ca fiecare om, fiecare oraș își are propria înfățisare. La fel ca fiecare oraș, fiecare om are spatiul lui propriu. Un documentar despre orașul natal al regizorului și locuitorii acestuia, Târgu Mureș.
Holy Cow R.: Imam Hasanov / 77′ Tapdig visează să aducă o vacă europeană în satul său din Azerbaidjan. Dar decizia lui nelinişteşte comunitatea tradiţionalistă, căci înţelepţii satului percep această vacă străină drept o ameninţare. Chiar şi soţia lui Tapdig, Vafa, refuză să dea de mâncare ciudatei creaturi. Dar Tapdig riscă totul pentru a schimba mentalitatea conservatoare a sătenilor.
Dobre – R.: Iasmina Iabloncic, 216, 25’ Dobre! [Bine!] e o încercare de-a surprinde specificul etno-cultural al comunității slovace din zona Bihorului. Ea însăși parte a acestui vibrant grup etnic, autoarea pleacă în explorarea specificului comunității, având un acces privilegiat. Astfel, într-un mod personal și subiectiv, Iasmina ne spune povestea familiei şi a comunității ei.
Capoeira, dansul libertăţii – R.: Rista Enxhi, 2016, 12’ (studențesc) Capoeira, un stil de dans-luptă adus din Brasilia în România, a ajuns să îmbogăţească viaţa şi spiritul unor tineri din Bucureşti.
100 de Movile – R.: Max T. Ciorbă, 2016, 60’ (Republica Moldova) O călătorie antropologică, prin muzică. În căutarea unui sunet și ritm nou, un muzician din Elveția își croiește drum prin Republica Moldova și România, în vizită la câțiva muzicieni care păstrează folclorul ca element cheie al muzicii lor. De la jazz la hip-hop, documentarul explorează firicelele de autenticitate ale folclorului din acest spațiu cultural.
Farid Fairuz versus Mihai Mihalcea – R.: Alex Pintică, 2016, 10’ Farid Fairuz este născut dintr-o mamă libaneză și un tată evreu. Mihai Mihalcea îl invită pe artistul Farid Fairuz să realizeze un performance împreună, însă în cele din urmă, ajung să facă creeze un fenomen artistic unde autorul şi artistul se confundă şi identităţile se contopesc.
We Fly Again —: Alexandru Vlad, 2016, 20’ Filmul spune povestea nescrisă a unor zburătoare cu care coabităm. Ciorile, deşi trăiesc în grupuri foarte mari în jurul metropolelor şi cresc riscul unor epidemii, sunt inofensive și extrem de inteligente. Am putea chiar considera că iubesc oamenii.
10:34 to Belgrade —> R.: Ioana Grigore, 2015, 18’ ”Voi, copii, trebuie să rețineți tot ce vi se întâmplă în viață, deoarece asta sunteți voi și asta vă va ajuta să continuați. Și răul și binele vă vor întări atunci când vor veni momentele dificile”, spune unul dintre multele personaje interesante din acest documentar realizat în Belgrad.
Parisul lui Matei — R.: Andreea Stiliuc, 2015, 69’
Scriitorul Matei Vișniec ne propune o călătorie prin Parisul traseelor sale profesionale și afective. E un Paris în mișcare, al marilor bulevarde, dar și al străzilor misterioase. Pornim împreună cu el pe urmele unor mari artiști români. “Parisul lui Matei” este o călătorie între realitate și vis, în care privim orașul prin lentila fabuloasă a scriitorului.
Proiecționistul —R.: Norbert Fodor, 2016, 26’ Un documentar hibrid despre Alex, un tip inadaptat social care iubeşte muzica electronică. Tocmai şi-a terminat noul album şi vrea să invite întregul oraş la o gigantică petrecere de lansare. Dar oare va veni cineva la petrecere?
În căutarea tatălui pierdut — R.: Ionuţ Teianu, 2016, 61’ Când s-a născut John, în 1934, mama sa i-a dat trei nume: John, Constantin şi Brâncuşi. I-a spus că tatăl său e faimosul sculptor Constantin Brâncuşi, dar că nu trebuie să spună nimănui acest lucru. John a ţinut secretul toată viaţa. Acum, la 78 de ani, începe dificila misiune de a-şi regăsi tatăl pierdut.
End of Summer —R.: Alina Manolache, 2015, 20’ End of Summer conturează portretul colectiv al unor absolvenți de liceu din Vama, Bucovina. Este ultima vară înainte ca fiecare să pornească pe drumul său, în care frenezia momentelor petrecute împreună începe să se amestece cu incertitudinile viitorului și cu primele gânduri mature.
Perfection Is Forever —: Mara Trifu, 2015, 18’ Un copac e întotdeauna o creaţie perfectă. Pe de altă parte, fiinţele umane au aspirat mereu să devină ceva mai mult, făcând tot posibilul să oprească timpul în goana după dragostea, tinereţea şi frumuseţea eternă. În Hollywood, două suflete pierdute devin eroi sub umbra unui palmier stingher.