Problema gunoaielor de la Florești, un cerc vicios în care toți cei implicați sunt vinovați.

gunoaie vaciProblema gunoaielor de la Florești pare să nu se mai termine. Cu singuranță sunt și vinovați. Toată problema asta pare să fie un cerc vicios în care toți cei implicați sunt vinovați. Unii mai puțin și alții mai mult.

Nu, vinovat nu este Prefectul că nu ne lasă să intrăm în stare de alertă și să cheltuim banul public cum vor aleșii. În primul rând pentru că nu el decide asta ci un comitet pentru Situații de Urgență format din reprezentanți ai mai multor instituții. Toate aceste instituții au decis că problema de la Florești nu reprezintă o stare de alertă.

Nu, nu sunt vinovați nici cei de la DSP care împart amenzi pentru că Floreștiul e pe punctul de a deveni un focar de infecție și nici cei de la Garda de Mediu care amendează pentru că sunt depozitate deșeuri pe o rampă provizorie, ilegal.

Nici administratorii de imobile nu au vreo vină mai ales că insinuările ce se fac pe seama lor nu sunt dovedite. Că există situaţii în care nu s-a plătit factura de salubrizare nu contestă nimeni, dar spuneţi voi floreşteni, dacă v-ar fi plăcut să rămâneţi fără apă. În plus, facturile nu sunt pe numele administratorilor sau firmelor de administrare. Cei care ştiu că au plătit, să verifice dacă nu cumva au vecini care n-au plătit pentru că este normal ca facturile să fie plătite în funcţie de priorităţi. Un lucru este cert, nu putem spune că problema gunoaielor se datorează strict din acest motiv. Firma nu are aceste probleme financiare din cauza neplății pe 2 luni a câtorva asociații de proprietari. Unde s-a constatat că sunt datorii de peste un an și administratorul nu a putut recupera banii, responsabilitatea merge către Primărie. De ce? Că așa spune Legea, că trebuie să intervină.

Sunt 3 entități responsabile de tot ce se întâmplă: Primăria și Consiliul Local Florești, SC Quatro Eco Salub SRL și cetățenii. Și mai sunt 2 legi importante dar care nu au fost respectate. Este vorba despre

Legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor și Legea 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.

Instituția de a Florești spune că vinovați sunt administratorii, nu. Vom vorbi de asociațiile de proprietari. Ele sunt vinovate că nu plătesc. De acord. Și oricum am privi situația și oricât ar căuta instituțiile statului, vor găsi cu siguranță și aceste datorii. Dar vor mai găsi ceva. Că subcontractările sunt plătite, că închirierile de mașini sunt plătite și că firma are datorii doar la rampa de gunoi. Surprinzător, dar nimeni nu vede că gunoaiele sunt munți în comună. Nu de alta, dar dacă ai bani să închiriezi mașini de ridicat gunoiul trebuie să se vada și că îl ridici. Iar depozitarea lor nu este problema cetățenilor atâta timp cât se face legal, că altfel vin instituțiile superioare și amendează, bani care merg tot din buzunarul cetățenilor.

Asociațiile de proprietari sunt vinovate pentru că nu au luat măsurile necesare pentru a determina proprietarii cu datorii să le achite. În legislație este specificat care sunt măsurile ce pot fi luate. Capitolul VI. 

  1. Să instituie penalizări nu mai mari de 0,2% pe zi de întârziere, dar suma penalizărilor să nu depășească suma la care au fost aplicate. Bun, și dacă omul nu are bani să plătească o suma mai mică, va avea bani plătească o sumă mai mare? Puțin probabil.
  2. Să acționeze în instanță proprietarii care au datorii. Desigur, instanța va da câștig de cauză asociației de proprietari dar până la sentința definitivă pot trece ani. Iar povestea asta, are cele mai mari șanse să nu fie una cu un final fericit.
  3. Asociatia de proprietari are un privilegiu imobiliar cu rang prioritar asupra apartamentelor si altor spatii proprietati individuale ale proprietarilor din condominiu, precum si un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru sumele datorate cu titlu de cota de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, dupa cheltuielile de judecata datorate tuturor creditorilor in interesul carora au fost facute.
    (2) Privilegiul se inscrie in registrul de publicitate imobiliara al judecatoriei, la cererea presedintelui asociatiei de proprietari, pe baza extraselor de pe ultima lista lunara de plata a cotelor de contributie din care rezulta suma datorata cu titlu de restanta. Privilegiul se radiaza la cererea presedintelui asociatiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza chitantei sau a altui inscris prin care asociatia confirma plata sumei datorate.

Acestea sunt soluțiile prevăzute de lege pe care le au Asociațiile de proprietari.

De cealaltă parte, administrația publică locală (Primăria și Consiliul Local) sunt obligate conform Legii: 230 și a legii 101 să:

  1. În privința asociaților de proprietari Consiliile locale nu au doar rolul de a sprijini și îndruma înființarea asociațiilor (asta, printr-un compartiment special din cadrul administrației publice locale) dar mai ales, prin acel compartiment poate verifica activitatea financiar-contabilă din cadrul asociatiilor de proprietari, din oficiu sau la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociatiei de proprietari. Legea prevede și contravenții de toate părțile.

A făcut asta Primăria și Consiliul Local? Da. Nu este vorba de audit, domnul primar e pe lângă subiect, căci nu știa la ultima ședință de consiliu local nici cine face verificările. Se întâmplă asta de aproximativ o lună (dinainte de zilele comunei), printr-un protocol public-privat încheiat între Federația Asociațiilor de Proprietari Cluj-Napoca și Primărie. Verificările se fac la sediul Primăriei Florești și pe lângă reprezentanții federației mai sunt prezenți și reprezentanți ai Poliției Locale Florești, mai exact doamna Iancu.

Contactată telefonic, doamna Liana Honca, reprezentant al federației a explicat:

Federația are un protocol public-privat cu Primăria Florești. Nu vă pot spune exact câte asociații au fost verificate pentru că nu noi decidem pe cine verificăm. Primăria ne anunță când venim la verificări și ce asociații de proprietari sunt verficate. Noi nu sancționăm, noi venim în sprijin cu soluții și dacă sunt aplicate se va rezolva și problema aceasta cu deșeurile. Cum vă explicați că am găsit asociație de proprietari cu datorii de peste un an? Cum vă explicați că sunt cazuri în care au plătit apa dar salubrizarea, nu? Legea prevede măsuri și pentru cei care nu plătesc. Asociația de proprietari poate pune privilegiu imobiliar. Se trece în CF. Dacă se vor aplica măsurile pe care le dăm se va rezolva și problema gunoaielor.

Se va rezolva problema deșeurile din prisma asociațiilor de proprietari. Nu întreaga problemă. Și nu intrăm în detalii pe zone din comună unde cel mai probabil aceste datorii sunt ceva mai mari pentru că pur și simplu, nu vor să plătească. Nu știm zău, dacă se vor putea recupera din bani sau dacă se poate pune privilegiu imobiliar sau dacă ar ajuta la ceva asta. Ce știm sigur, este că acei oameni sunt foarte utili la alegeri. Cert este că pentru aceste datorii suferă întreaga comună.

Ei bine, în problema asta intervin așa cum am spus mai spus, subcontractările făcute, unde cu siguranță este făcută plata la zi. Nu putem da vina nici pe Salprest Rampă, ce e greu de înțeles că ei profită de situația comunei, au cerut bani mai mulți pentru comuna Florești. Este rampa lor și dacă vor să lase comuna Florești să depună deșeurile la preț mai mic sau mai mare este alegerea lor. În acest subiect nu poate acționa administrația locală sau firma decât la Consiliul Concurenței. Alți bani, altă distracție.

2. Vorbim acum despre firma de salubrizare și legea pe care trebuie să o respecte, dar cu mențiunea că dată fiind creșeterea populației de pe raza comunei Florești, era de așteptat ca firma să nu mai facă față. Quatro Eco Salub are niște obligații conform legii 101, dar la fel și Primăria și Consiliul Local Florești. Că firma de salubrizare este în imposibilitatea de a respecta contractele încheiate nu este un secret, cum nu este un secret nici managemantul prost al firmei. O spune și ultimul raport al Curții de Conturi din 2014. (Nu, Curtea de Conturi nu face la acest moment verificări și nu primim vineri niciun rezultat după cum spunea domnul primar). Vineri, are loc o nouă întrunire a AGA în care cel de-al doilea director al firmei, Florin Otrocol va prezenta o situație și un proiect prin care le va spune asociaților din firmă (cele 4 comune) cum poate fi adusă pe linia de plutire.

Astfel, conform legii, Primăria și Consiliul Local Florești, stabilesc taxele speciale şi aprobă tarifele pentru servicii de salubrizare. Așa că, ar fi bine ca reprezentanții Consiliului Local să nu mai nege căci fără aprobarea lor, taxele pentru ridicarea gunoaielor nu sunt majorate. Apoi, este interesant de observat cum la Florești se instituie abia acum în 2016 această taxă specială pentru cei care nu au contract de salubrizare. Întrebarea e de ce nu s-a făcut mai devreme? Cert e că ea va fi aplicată de la anul pentru că acum la sfârșit de 2016 nu vedem cum ar putea fi apliccată, sunt oameni care și-au plătit deja taxele și impozitele. Acest proiect a fost aprobat de consilieri la ultima ședința de Consiliu Local Florești din 15 septembrie 2016. În alte comune, inclusiv la comune din această asociere în firmă există această taxa specială deja. De ce nu s-a făcut asta mai devreme? Există cu siguranță și astfel de cazuri. Nu este exclus ca tot acest scandal întins până la plângeri penale să fie doar pentru captarea atenției în această direcție.

Tot legea ne spune că Primăria și Consiliul Local au rol de mediere în conflictele contractuale dintre utilizatori şi operatorul serviciului de salubrizare, la cererea oricăreia dintre părţi. Ce a făcut primăria în asta? Mai nimic, primarul îi acuză pe administratori și insinuează că încearcă să scape, să dispară, așa cum a făcut la ultima ședință.

Prin urmare, toată această poveste este un cerc vicios în care se aruncă vina cel mai mult în curtea administratorilor, ei nu sunt vinovați de nimic până nu se poate dovedi asta. De ce ar fugi un administrator cu banii de la salubrizare?  Primarul comunei ar face bine să vorbească mai puțin (să lase plângerile penale că nu este cazul căci ne ajung și externalizările de servicii juridice, tot floreștenii le plătesc) și să găsească soluții legale de rezolvare a acestei probleme, exact așa cum au putut și alți primari pentru că nu este singurul care se confruntă cu această situație.

Floreștenii trebuie să înțeleagă la rândul lor că nu este o soluție să nu mai plătească salubrizarea. Este frustrant să știi că ai plătit și să vezi că nu se ridică gunoiul săptămâni la rând, dar neplata va duce la probleme mai mari și orice amendă primită de administrația publică locală sau firma de salubrizare, va duce la alte probleme financiare.

Citiți cele două legi și faceți voi calculul, decideți voi cine are vina cea mai mare. În ce privește situația subcontractărilor numai instituțiile statului pot verifica acele contracte.

Citește și:

AGA „Quatro Eco Salub” SRL a decis: Baica nu este demisă dar va fi adus încă un director. Află despre cine este vorba.

Floreșteni, nu vă mai lăsați mințiți! La utlimul control, Curtea de Conturi a scos la iveală nereguli la Quatro Eco Salub.

Quatro Eco Salub n-are bani pentru rampă dar are să plătească noi angajați. Unde se duc banii ce intră în firmă și de ce nu vor scăpa floreștenii de ea ?

 

 

 

 

 

 

 

cluj24h.ro, TEDxCluj, reducere bilete, marius moga

Articole Noi

Servicii de criolipoliză la Allure Clinique de Beaute!

Slăbește la rece, fără bisturiu și la un preț accesibil printr-o procedură fără riscuri. În doar trei ședințe, poți scăpa de 5-6 cm în circumferință.

criolipoliza cluj, criolipoliza ieftin, salon criolipoliza cluj, criolipoliza marasti, cluj24h, beneficii criolipoliza, allure clinique de beaute cluj