Exclusiv: Cum a accesat Primăria Floreşti fonduri europene pentru ca o parte din bani să ajungă în buzunarul colegului de partid?

Primăria comunei Floreşti a accesat fonduri europene pentru un proiect mai amplu destinat persoanelor de etnie rromă. Acest proiect îşi propune să ajute persoanele incluse în el să se reintegreze pe piaţa muncii, însă pentru alţii nu a fost decât un proiect care să aducă bani în buzunare. Primăria comunei Floreşti a avut o contribuţie pe lângă banii europeni primiţi pentru care nu doreşte să dea explicaţii, contractele fiind confidenţiale. În acest proiect au fost incluse şi 100 de persoane din administraţia publică locală. Am dorit să aflăm de ce anumite sume de bani sunt băgate în buzunarele anumitor persoane pe linie politică. Vă invităm să citiţi o anchetă realizată în care veţi afla cine, dar nu şi cât a încasat.  

solicitare primarieAm solicitat Primăriei comunei Floreşti la data de 31 martie 2015 informaţii cu privire la un proiect pe fonduri europene ce se află în desfăşurare. Dar mai ales am dorit să ştim dacă pentru lucrările la Centru de pe strada Ioan Rus a fost făcută o licitaţie şi evident că nu am primit niciun răspuns în ciuda faptului că reprezentantul instituţiei care păstrează legătura cu presa, doamna Sorina Tanţău ne minte şi ne spune cu neruşinare că ni se răspunde solicitărilor “în spirtul şi litera legii”. Este cât se poate de evident că Primăria comunei Floreşti ascunde ceva. Că despre transparenţă nu are rost vorbim, este clar că ascunde faptul că păstrează fondurile europene în partid. Dat fiind faptul că nu am primit niciun răspuns, am transmis o plângere administrativă către instituţia publică locală şi am sesizat Instituţia Prefectului judeţului Cluj. Primăria comunei Floreşti nu doar că nu a răspuns solicitării şi plângerii, dar a refuzat să le înregistreze încălcând astfel total Legea 544/2001.

Plangere administrativaPrefectul Clujului intervine…

În urma sesizării înaintate în atenţia domnului Prefect, Gheorghe Vuşcan, primim un răspuns conform căruia ne este adus la cunoştinţă faptul că Primăria comunei Floreşti a fost notificată să respecte Legea 544/2001 şi evident, ulterior dăcă nu primim răspuns să ne adresăm instanţelor de judecată. Desigur că instanţa n-ar fi putut decât să oblige instituţia să ofere răspunsurile solicitate şi cum ştim deja ce fel de răspunsuri oferă primăria aşa că nu am pierdut timpul în instanţă, am preferat să punem întrebări mai sus.

Aşa că am întrebat la Ministerul Fondurilor Europene despre acest raspuns prefecturaproiect, dar surpriză, aflăm că informaţiile despre construcţia centrului de pe strada Ioan Rus sunt confidenţiale. Primăria comunei Floreşti fiind beneficiarul ştim deja că nu divulgă informaţii din acel contract. Dacă ar fi oferit informaţiile cerute am fi aflat că cel mai probabil era necesară o licitaţie publică pentru realizarea centrului. Aici intervin alte probleme. În primul rând este vorba despre o extindere a unei clădiri existente, iar pe imagini se vede clar că respectiva clădire a fost demolată total. În 3 aprilie 2015 am scris despre bătaia de joc pe fonduri europene, când la o simplă bătaie de vânt a dărâmat un zid al construcţiei. Atunci am contactat constructorul căruia i-am adus la cunoştinţă acest aspect şi pe care l-am întrebat de licitaţie. Speriat fiind acesta, iniţial nu şi-a amintit dacă a fost realizată o licitaţie publică pentru executarea lucrărilor pentru ca apoi să spună că a avut loc o licitaţie.

„Ăăăăăă…daa..bineinţeles. Acum ….. o lună, da nu pot să vă dau detalii să întrebaţi domnii de la Primărie”.

centruConversaţia s-a încheiat brusc când acesta a fost întrebat cine este, răspunzând doar cu o mulţumire şi un salut după care a închis. Dar noi ştim cu cine am vorbit.

Desigur, nu a fost găsită nicio informaţie publică legată de această presupusă licitaţie, astfel că dobândim semne de întrebare în plus. Păi dacă a fost o licitaţie publică, de ce nu e publică? Şi dacă legea ar fi permis să atribuie direct acest contract, de ce este confidenţial? Şi dacă această lucrare nu este din fondurile europene ci din contribuţia de la bugetul local, atunci cu atât mai mult, de ce este confidenţial ceva pe banii cetăţenilor? Din nou, ajungem la concluzia că Primăria comunei Floreşti ascude ceva.

minister prag valoriReprezentanţii Ministerului Fondurilor Europene ne spun că în conformitate cu legilaţia în vifoare, pragul valori în limita căruia instituţiile publice pot încheia contracte prin achiziţie directă, este de 30.000 euro pentru produse şi servicii şi de 100.000 euro pentru lucrări.

Un alt aspect de precizat, este faptul că după primul articol scris, pe panoul de şantier a mai apărut o autorizaţie eliberată de primărie, care nu ştim ce conţine pentru că nu ştim ce conţine nici prima, nefiind publice. Iar pentru faptul că este confidenţial contractul, Primăria nu este absolvită de nerespectarea Legii 544/2001, căci ar fi putut să ne răspundă şi să ne spun asta. Dar pentru că am pomenit de o “reabilitare a unei clădiri exitente” care a disparut, a apărut o autorizaţie nouă.

panoul centru rromi santier centru

Contractul a fost dat colegului de partid. Cine este constructorul?

fam irimies

Şi pentru că reprezentantul firmei executante nu a dorit să spună cine este, probabil a crezut că nu aflăm a cui este firma. Dar iată că şi aceasta este o informaţie publică şi prin urmare, Real Construct Expert SRL (sat Tuţi, comuna Floreşti, jud. Cluj) nu este decât un coleg de partid. Dar nu oricare, ci colegul de partid al primarului comunei, domnul Irimieş Vasile, soţul şi totodată coleg de partid al doamnei Irimieş Adriana care de altfel, ne încântă anual pe bază de  “voluntariat” la Zilele comunei Floreşti. nu ne aşteptam sub nicio formă ca toată munca din campania electorală să nu fie răsplătită. irimies

Şi pentru a arăta clar că este vorba de partid politic, reamintim că în iulie 2013 au avut loc alegeri în PNL Floreşti când actualul primar a fost ales preşedinte al organizaţiei locale. Tot atunci a fost ales şi Biroul Politic local al PNL Floreşti unde regăsim şi familia Irimieş.

Nu avem nicio îndoială că acesta a fost un contract cu dedicaţie mai ales că Primăria ţine şi cu dinţii de el să nu se afle despre sumele acordate. Altfel nu ne explicăm de ce refuză să facă publice orice informaţii în mod expres despre construirea centrului.

centru floresti centru floresti 1

Date despre proiectul POSDRU

Reprezentanţii Ministerului Fondurilor Europene ne-au oferit însă informaţii generale despre proiect şi pe care le aducem în atenţia cetăţenilor pentru stricta informare. Şi dacă ne uită cu atenţie chiar şi aici descoperim câteva aspecte ce prea corespund situaţiei din teren.

Perioada de implementare a proiectului POSDRU/165/6.2/141585 este de 18 luni, respectiv de la 30.04.2014 la 30.10.2015. Conform panoului de şantier, finalizarea construcţiei centrului ar urma să fie undeva prin 2017.  Acest centru reprezentând una dintre etapele proiectului.
2.      Valoarea totală a contractului este de  9 699 581,36 lei, din care valoarea asistenţei financiare nerambursabile este de 8 865 417,36 lei şi contribuţia beneficiarului este de 197 950,64 lei.
3.      În ceea ce priveste etapele si obiectivele proiectului POSDRU/165/6.2/141585, precum şi informaţiile privind suma aferentă derulării activităţii de reabilitare a Centrului de raspuns ministerpe strada Ioan Rus, mentionăm că în virtutea articolului 7 din contractul de finanţare – Confidenţialitatea, precum şi conform Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, AM POSDRU furnizează informaţii cu caracter general despre proiectele aflate în monitorizare. În acest sens, petentul este rugat să se adreseze beneficiarului UAT Floresti, instituţie publică.

Am înţeles că situaţia construcţiei centrului esteconfidenţială. Interesant este că vorbim de o “reabilitare a centrului de pe strada Ioan Rus” cu toate că acest centru nu există, deci cum vorbim de o reabilitare a lui? Şi repetăm faptul că era vorba de o extindere a unei clădiri existente ce a fost demolată în întregime, o clădire în care nu era sub nicio fornă vreun centru.

4.      Contractul de finanţare încheiat cu beneficiarul UAT Floresti nu este un document public, conform articolului 7 privind confidenţialitatea contractului; de interes public este modelul contractului de finanţare publicat în Monitorul Oficial din anul 2013.

5.      Grupul ţintă total asumat prin cererea de finanţare este de 900 persoane din care 800 sunt romi, iar 100 reprezintă persoane din administraţia publică locală.

Cu toate că aceste informaţii sunt ascunse de administraţia publică locală, un lucru este cât se poate de cert: o sumă de bani intră în buzunarul colegului de partid. De altfel, şi soţia dânsului într-o formă sau alta încasează de la bugetul comunei, la rândul ei colegă de partid. Iar dacă la Zilele Floreştiului ne cântă pe “gratis” cum spune dânsa, probabil şi la petrecerile de partid sau alături de functionarii din primărie sunt în acelaşi regim, ori apartenenţa la ansamblul de dansuri al Primăriei, sau Casa de Cultură de la Tăuţi, toate sunt “gratis”. Câtă generozitate.

Şi dacă în faţa presei aceste lucruri sunt ascunse, sperăm că în faţa instituţiilor superioare abilitate în controale şi verificări nu vor mai fi ascunse.