Constat cu regret, că într-adevăr Primăria celei mari comune din ţară nu dă 2 bani pe ceea ce înseamnă Legea 544/2001. În activitatea mea de jurnalist nu mi-a fost dat să întâlnesc o instituţie publică în care să existe o disfuncţionalitate mai mare în ceea ce înseamnă comunicare.
Ei bine, probabil că o vă întrebaţi de ce scriu un editorial despre asta.
În primul rând, postul de purtător de cuvânt al instituţiei a fost ocupat de o persoană care nu avea nicio legătură cu ceea ce înseamnă şi presupune acest post, evident salariul îl primeşte lunar. Toată presa din Cluj ştie că dacă ai nevoie de informaţii îl suni pe edilul comunei, dar ce te faci când acesta nu îţi răspunde, ba chiar îţi ignora mesajele doar pentru că îl întrebi ceva ce nu-i convine?
Singura soluţie este să trimiţi solicitările la adresele de email ale instituţiei ca ulterior să constaţi că nu ţi se răspunde, sau dacă ai puţin noroc primeşti un răspuns scurt şi care răspunde într-o anumită măsură întrebărilor tale şi chiar şi pentru un astfel de răspuns, aştepti zile sau chiar săptămâni.
Ca un exemplu concret, în urmă cu câteva săptămâni am scris despre problema câinilor comunitari în urma unor sesizări ale cetăţenilor muşcaţi de câinii fără stăpâni. Atunci am făcut o solicitare către primărie în care am adresat 2 întrebări scurte şi la care, nu mi s-a răspuns nici astăzi. Solicitarea fost făcută în data de 21 august 2014 către două adrese de mail primar@floresticluj.roşi comunafloresti@yahoo.com. În ea am cerut mai multe informaţii, din care mi s-a răspuns la una singura, la care a dorit cel care mi-a citit mailul, care la rândul ei conţinea două întrebări scurte, restul informaţiilor au rămas în plop şi plopu’n aer.
Ce spune Legea 544/2001? Încă din primul capitol aflăm că: ART. 1 ”Accesul liber şi neîngrădit al persoanei la orice informaţii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile publice, în conformitate cu Constituţia României şi cu documentele internaţionale ratificate de Parlamentul României.”
Sărim peste detalii şi ajungem la capitolul care ne vorbeşte despre termenul în care instituţia este obligată prin lege să răspundă. Capitolul II, “ART. 7 (1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile”.
Solicitantului nu i s-a adus la cunoştinţă faptul că instituţia are nevoie de 30 de zile pentru două întrebări şi o copie după un contract încheiat între instituţie şi o firmă de ecarisaj.Am vrut să ştim cine se ocupă de câinii comunitari de pe raza comunei, mai ales în cazul unor câini agresivi.
În al doilea rând ca jurnalist, astăzi independent, consider că nu este deloc în favoarea cetăţeanului să publici doar nişte comunicate sau declaraţii în care se laudă cineva cu ceva ce încă nu a făcut sau cu ceva făcut/început de altul. Consider că în primul rând, o comunitate este interesată şi vrea să ştie unde merg banii ei.
Ei bine, se pare că în Primăria Floreşti, astfel de întrebări deranjează, copii după documente sau contracte nu îţi sunt puse la dispoziţie şi Doamne Fereşte să fie vorba de o companie privată că atunci garantat, nu mai vezi informaţii.
Din punctul meu de vedere, un astfel de comportament, nu doar că încalcă grav o LEGE, dar îngrădeşte în cel mai josnic mod liberul acces al cetăţenilor la informaţiile de interes public. Mai mult de atât, acesta pare să fie un obicei, mai ales că pe site-ul dedicat cetăţenilor www.domnuleprimar.ro, Primăria Floreşti, niciodată nu a răspuns unei sesizări, întrebări adresate de cetăţenii comunei.
Revin, şi tocmai pentru că ştiu că nu sunt singura din presa clujeană care se confruntă cu această situaţie, fac un apel către instituţia Primăriei Floreşti să răspundă solicitărilor presei cu promtitudine şi dacă cer prea mult, măcar în conformitate cu Legea 544/2001.
Chiar dacă reprezentanţii instituţiei, sau edilul comunei se arată deranjaţi, voi continua să trimit solicitări, voi continua să pun întrebări pentru că cetăţenii au dreptul să informaţi cu ceea ce se întâmplă în comunitatea lor şi mai ales cu banii lor.
Nu cred ca citeste nimeni mailurile alea. Le-am trimis de doua ori intrebari scurte ref la niste termene si conditii de plata a impozitelor…nu mi-au raspuns nici pana in ziua de azi.
In occident, este de notorietate, cand ti se solicita adresa de e-mail la,o,solicitare a ta, inseamna SIGUR CA ITI DA FLIT! Doamne ,,ce primarie „occidentala” avem!!!!! Dragi mei, fiecare pasare, pe limba ei piere. Cu sau fara e-mail?