Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA) în calitate de beneficiar implementează, în parteneriat cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) și Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), proiectul cu titlul „Sistem Informatic Naţional pentru Adopţie – SINA”, Cod MySMIS: 131382.
În 21 ianuarie, a avut loc conferința de lansare în cadrul unei întâlniri online cu DGASPC-urile din întreaga țară.
Pentru prima dată, prin intermediul acestui proiect, România va avea un sistem informatic național, ce permite urmărirea copiilor aflați în situații de risc, încă de la momentul intrării în sistemul de protecție și până la ieșirea acestora din sistem prin adopție, reintegrare în familie sau majorat. Totodată, SINA va urmări pachetul de servicii acordat copilului, intervențiile și evoluția acestora de-a lungul timpului petrecut de copil în sistemul de protecție.
Sistemul informatic va permite cetățenilor şi instituțiilor cu responsabilități în domeniul protecției drepturilor copilului şi adopției accesul la servicii electronice, informații şi schimb de date în timp real, fiind un sistem umbrelă care va permite interconectarea tuturor actorilor implicați în cadrul unui sistem integrat, la nivel național.
Cum va funcționa SINA?
Informațiile vor fi introduse în sistem direct de la nivel local (prin SPAS-Servicii Publice de Asistență Socială și DGASPC ), astfel încât ele să permită o decizie rapidă și în lanț pentru copiii expuși riscului de separare de familie și pentru cei separați temporar sau definitiv de aceasta.
Seturi de informații vor fi disponibile și către Ministerul Muncii și autoritățile aflate în subordinea acestuia în sistem informatizat (în prezent multe informații circulă pe suport de hârtie).
Totodată, SINA va crea un cadru interoperațional de lucru cu alte instituții implicate în domeniul adopției și în demersurile premergătoare acestia, Ministerul Justiției și Ministerul Afacerilor Interne.
Cui se adresează SINA?
Sistemul se adresează persoanelor potențial adoptatoare, angajaților ANDPDCA, din DGASPC-uri, SPAS precum și instanțelor judecătorești sau furnizorilor de servicii sociale sau organismelor private autorizate să desfășoare activități în cadrul procedurii de adopție internă.
***
Informații de background
Sistemul informatic va furniza o serie de servicii electronice necesare eficientizării timpilor de procesare a solicitărilor de adopție, determinarea celor mai bune opțiuni pentru potrivirea dintre copil și persoana sau familia adoptatoare și monitorizarea post-adopție a copilului.
De asemenea, el va permite accesul persoanelor interesate de adopție la informații referitoare la cadrul legal și la modul în care se derulează procesul de adopție, de la exprimarea intenției și până la finalizarea procedurilor.
În plus, unul dintre obiectivele proiectului este acela de a implementa Dosarul Electronic al Copilului, inclusiv în etapele premergătoare adopției, precum și în etapa de monitorizare post-adopție.
Rezultate așteptate: Un sistem informatic unic pentru domeniul protecţiei copilului din România care facilitează cetăţenilor schimbul de informații la nivelul 4 de sofisticare pentru adopție, precum şi pentru celelalte categorii identificate ca fiind de interes pentru sistemul protecţiei copilului în România.
Ce este nivelul 4 de sofisticare?
În conformitate cu modelul Comisiei Europene privind stadiul de dezvoltare a platformelor de e-government există 5 niveluri de sofisticare a serviciilor electronice: informarea, interacțiunea, interacțiunea bidirecțională, tranzacționarea și personalizarea.
Actualul sistem informatic Child Welfare Monitoring and Tracking Information System, funcțional din 2004, are sistemele de hardware uzate moral și acoperă doar o parte dintre atribuțiile actuale de coordonare a activității de protecție a copilului.
În plus nu conține funcționalități de conectare cu instituțiile pe care le coordonează și îndrumă în teritoriu (DGASPC-uri și SPAS-uri) și nici cu alte autorități ale administrației pulice centrale.
Potrivit termenelor din proiect, în 2 ani de zile SINA ar trebui să fie funcțional.
Perioada de implementare a proiectului: 36 de luni 30.12.2019 – 30.12.2022.
Valoarea totală a proiectului este de 45.970.431,72 lei (din care 38.763.530,28 valoare eligibila nerambursabilă din FEDR).
Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020 „Competitivi împreună”