În luna iubirii, Opera Naţională Română din Cluj-Napoca vă invită la premiera excepțională ”ELIXIRUL DRAGOSTEI” de Gaetano Donizetti, pusă în scenă sâmbătă, 10 februarie 2018, ora 18:30.
Capodopera belcantoului italian ni se va revela într-o montare excepțională realizată în parteneriat cu Teatrul Csokonai Színház din Debrecen, ce aduce pe scena clujeană prestigioasa distribuție internațională a soliștilor Luiza Fatyol (Adina), Ștefan Pop (Nemorino), Bogdan Baciu (Belcore) și Zoltan Nagy (Dulcamara), alături de solista teatrului liric clujean Oana Trîmbițaș (Gianetta), acompaniați de Corul și Orchestra Operei Naționale Române din Cluj- Napoca.
Povestea plină de culoare și romantism, umor și un lirism încântător, va fura inimile publicului sub bagheta reputatului dirijor David Crescenzi – totodată Director artistic al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca- și în regia inspirată a lui Matteo Mazzoni, care vor conferi un lirism italian autentic și plin de însemnătate uneia dintre cele mai așteptate premiere ale anului.
Premiera de sâmbătă, 10 februarie 2018, anunță așadar un regal operistic, atât datorită capodoperei pusă în scenă, cât și alesei sale distribuții. Interpreta eroinei Adina, soprana Luiza Fatyol este originală din Satu Mare și una dintre cele mai valoroase soliste ale tinerei generații. Artista cu distinse calități vocale este solistă a Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg, cu o bogată experiență și un repertoriu admirabil, a cărei formare a început la Academia de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj, fiind apoi cristalizată prin câștigarea Concursului Hariclea Darclée precum și a altor competiții naționale și internaționale, prin cursurile de măiestrie alături personalități din lumea operei și numeroase proiecte lirice de rezonanță care i-au purtat pașii pe scene din Italia, Franța, Olanda, Elveția și Germania și i-au transformat numele într-un reper internațional.
Interpretul eroului îndrăgostit, tenorul Ștefan Pop, este un artist de excepție aclamat pe cele mai mari scene ale lumii, colaborator apropiat al maestrului Placido Domingo, câștigător al Concursului Internațional Operalia 2010 și solist colaborator al celor mai importante opere din Europa. La rândul său absolvent al Academiei de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj, tenorul și-a făcut debutul pe scena națională la Opera din Timișoara, la doar 21 de ani, chiar în rolul Nemorino, unul dintre cele mai apropiate de sufletul solistului și personaj căruia i-a insuflat viață și la Royal Opera House, Opéra de Monte-Carlo, Staatsoper Hamburg, Teatro Verdi Trieste, Opéra de Lausanne, ș.a. Debutul său internațional a avut loc în anul 2009 la Teatro dell’Opera di Roma, unde l-a interpretat pe Alfredo, într-o montare celebră a operei ”La Traviata”, semnată de Franco Zeffirelli. I-au urmat numeroase noi invitații pe cele mai importante scene ale lumii, unde a cântat cu unii dintre cei mai importanți cântăreți de opera ai lumii, precum: Angela Gheorghiu, Patrizia Ciofi, Mariella Devia, Edita Grubenová, Elena Moșuc, Krassimira Stoyanova, Tatiana Lisnic, Placido Domingo, Leo Nucci, José Cura, Thomas Hampson, Erwin Schrott – și dirijorii Evelino Pidò, Andrea Battistoni, Daniele Gatti, Simone Young, Fabio Luisi, Antonio Pappano, Paolo Longo, Alain Altinoglu, Pablo Heras-Casado, ș.a. La zece ani de la debutul său pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, Ștefan Pop revine în orașul de suflet într-un spectacol pe care îl promite strălucitor.
La rândul său un apreciat artist internațional, baritonul Bogdan Baciu este solist la Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg. Dedicat carierei lirice din anul 2010, odată cu câștigarea Concursului Internaţional Hariclea Darclee, artistul a debutat pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca în același an, in rolul Papageno din opera ”Flautul fermecat” de W.A.Mozart, urmat de debuturile în rolurile Silvio din opera ”I Pagliacci” de R. Leoncavallo, Marcello din opera ”La Boheme” de G.Puccini, Malatesta din opera ”Don Pasquale” de G.Donizetti sau Masetto din opera ”Don Giovanni” de W.A.Mozart. Între anii 2009 – 2011 a colaborat cu majoritatea instituțiilor de cultură din țară, abordând si repertoriul vocal-simfonic, a participat la numeroase concursuri naționale și internaționale, continuându-și ascensiunea artistică prin colaborări notabile cu Opera din Stuttgart, Opera de Stat din Dresda, Opera din Frankfurt, șa. Rolul Belcore pe care baritonul îl va interpreta în premiera clujeană ”Elixirul dragostei” este unul îndelung dorit de acesta în propriul repertoriu și debutat Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg din Germania, iar interpretarea sa pe scena de acasă capătă valențe cu atât mai speciale.
Un fin interpret liric și actor, bas-baritonul Zoltan Nagy este la ora actuală unul dintre cei mai versatili soliști de operă, o prezență constantă pe scenele celor mai importante teatre de operă, atestată de critica avizată pentru calitățile deosebite în ceea ce privește rolurile dramatice, dar și cele comice interpretate.
La doar un deceniu după ce și-a început cariera artistică în calitate de cel mai tânăr solist al Wiener Staatsoper, Zoltan Nagy colaborează în prezent cu dirijori, interpreți și regizori de prim rang în domeniul artei lirice. A urmat cursurile Academiei de Muzică ,,Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca la clasa prof. univ. dr. Gheorghe Roșu, iar după absolvire a beneficiat de o bursă de studii la prestigioasa Universität Mozarteum din Salzburg, urmată de o carieră impresionantă pe cele mai apreciate scene ale lumii, unde a interpretat un vast repertoriu de roluri precum: Escamillo (Carmen, G. Bizet), Figaro (Le nozze di Figaro, W. A. Mozart), Guglielmo (Cosí fan tutte, W. A. Mozart), Schaunard (La bohème, G. Puccini), Harašta (The Cunning Little Vixen, L. Janáček) sau Léandre (L’amour des trois oranges, S. Prokofiev). A debutat recent în rolurile Dulcamara (L’elisir d’amore, G. Donizetti), Dr. Falke (Die Fledermaus, J. Strauss II), Don Giovanni (Don Giovanni, W. A. Mozart), Contele Almaviva (Le nozze di Figaro, W. A. Mozart), Schmied (Peer Gynt, Werner Egk) ș.a. Emblematicii soliști români, invitați speciali ai premierei ”Elixirul dragostei”, au lucrat înde- aproape la punerea în scenă a premierei alături de regizorul italian Matteo Mazzoni, artist pasionat de arta cinematografică, fotografie și artele vizuale, care și-a găsit menirea în activitatea regizorală în anul 1999. Din anul 2005 face parte din corpul regizoral al Fondazione Pergolesi Spontini, iar din anul 2009 a celui de la Teatro di San Carlo, Napoli.
Prima sa întâlnire în calitate de regizor cu opera ”L’elisir d’amore” a avut loc în anul 2008, atunci când semnează prima sa regie destinată acestui spectacol, în cadrul Festival Internacional de Benicàssim din Spania. Au urmat în portofoliul regizorului alte proiecte de mare succes realizate în colaborare cu Teatrul Național din Sarajevo (”Gianni Schicchi” de G. Puccini, 2010) și Teatro La Nuova Fenice din Osimo – unde a montat spectacolele ”Die Zauberflöte” de W. A. Mozart (2012), ”Hansel und Gretel” de E. Humperdinck (2013), ”Carmen” de G. Bizet (2014), ”Suor Angelica” de. G. Puccini (2015) și ”Mese mariano” de U. Giordano (2016). Tot la Osimo, Matteo Mazzoni a avut prilejul de a împărtăși din secretele și frumusețea artei scenice studenților Academiei D’Arte Lirica, în calitate de profesor universitare, începând cu anul 2013.
În România, regizorul Matteo Mazzoni a stabilit colaborări cu Opera Națională Română Iași – alături de care a realizat montarea operei ”Il barbiere di Siviglia” în 2012 – spectacol montat apoi și la Opera Națională București, Opera Brașov – unde a semnat regia spectacolului ”Tosca” (G. Puccini) și Teatrul Național de Operetă și Musical ,,Ion Dacian” din București, pentru punerea în scenă a operetei ”Die Fledermaus” (J. Strauss-fiul), reprezentată la Palatul Parlamentului.
Actualul său proiect, premiera ”Elixirul dragostei” montată pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, este unul captivant, bogat în culoarea locală a lucrării donitezziene, dorindu-și să atragă publicul în centrul acesteia și să îl facă partaș la poveste:
L’elisir d’amore redă un mic basm, amuzant și romantic – un fel de inițiere către viață și sentiment –, al cărei tânăr erou este prins, pentru întâia oară, între mrejile dragostei. Scopul meu este acela de a pune în lumină, mai mult decât condiția personajelor care iau parte la acțiunea operei, evoluția interioară a sufletului masculin, reconstruind etapele realizării dificilului obiectiv de a deveni bărbat. […]
Ca și fundal al acestui univers de sentimente și pasiuni evoluând cu rapiditate vom găsi satul – primul ,,spectator” al poveștii, care se întinde până la public, până în mijlocul publicului, răsturnând perspectivele teatrului ,,serio”, utilizând alte limbaje de expresie, situate între cele ale spectacolelor de estradă și al Commedia dell’arte, între nuanțele Suprarealismului și ale Neorealismului.
Matteo Mazzoni
Prezentată în premieră absolută la 12 mai 1832, opera comică L’elisir d’amore a consfințit statutul compozitorului belcantist Gaetano Donizetti la Milano, unde acesta se bucurase, cu doar un an mai devreme, de succesul apariției operei ”Anna Bolena”. Pe baza unuia dintre cele mai reușite librete ale lui Felice Romani, Donizetti a elaborat lucrarea cu rapiditate – în timpul record a două săptămâni, oferind publicului la momentul primei montării milaneze o capodoperă hazlie și dramatică în același timp, deopotrivă naivă și profundă. Este începutul secolului 19 într-un ținut primitor al Italiei rurale, unde locuitorii găseau amuzament în popasurile călătorilor și în special a negustorilor ambulanți. Donizetti creează în acest context o operă subtilă, a cărei comic se datorează atât atitudinii naive a îndrăgostitului Nemorino – care crede cu tărie că ,,elixirul” comercializat de șarlatanul Dulcamara, negustorul proaspăt sosit în sat care vinde defapt un ,,simplu” și bun vin de Bordeaux, îi va aduce dragostea capricioasei dar și adoratei sale Adina – cât și naturii hazlii, caricaturizate a personajelor, a căror esență se află în genul operei buffa. Nu lipsește, însă, profunzimea operei, resimțită în profunzimea sentimentelor lui Nemorino, care își demonstrează dragostea pură, fiind dispus să-și sacrifice propria libertate înrolându-se în armată, pentru a face rost de banii necesari unei a doua doze de elixir, în speranța cuceririi Adinei.
La rândul său, aceasta e sensibilizată de gest și impresionată de iubirea autentică a lui Nemorino, își anulează căsătoria cu maiestuosul și declarativul sergent Belcore – pretendentul ei ideal și matur, rivalul lui Nemorino. Cu toate că, aparent, fericitul deznodământ se datorează poțiunii miraculoase (cel puțin în viziunea lui Nemorino), acesta constituie de fapt un rezultat al maturizării pe care cei doi protagoniști o experimentează, Nemorino alungându-și inhibițiile și conștientizând importanța exprimării deschise a sentimentelor sale, în timp ce Adina își dovedește sensibilitatea în raport cu gestul tânărului, achitându-i ieșirea din armată.
Pe scena Operei Naționale Române Cluj-Napoca, L’elisir d’amore a fost reprezentat pentru întâia oară la 22 mai 1964, în regia lui Anghel Ionescu Arbore, sub bagheta dirijorală a lui Alexandru Taban și purtând amprenta pictorului scenograf Valer Vasilescu. O nouă montare, respectând viziunea regizorală a lui Emil Strugaru și pe cea dirijorală a lui Tiberiu Popa a văzut lumina rampei în 1989, la data de 7 aprilie, fiind reprezentată ulterior, cu perioade de întreruperi, până în anul 2011 (29 aprilie). Actuala versiune, născută în urma colaborării cu regizorul italian Matteo Mazzoni și cu Teatrul Csokonai Színház din Debrecen – care a furnizat decorul teatrului liric clujean – impresionează prin atenția conferită detaliilor și reliefării complexității mesajului artistic.
Vă invităm să descoperiți înde-aproape povestea presărată cu sentimentalism și situații comice, într-o spectacol ce va fi savurat ”picătură cu picătură”, atât cu prilejul premierei de sâmbătă, 10 februarie 2018, cât și cu ocazia următoarelor doua reprezentații, de duminică, 11 februarie și miercuri, 14 februarie 2018.
Biletele celor trei reprezentații sunt disponibile la Agenția Teatrală și online, pe www.biletmaster.ro