Poliția Română, împreună cu Europol și Federația Europeană a Băncilor, derulează o campanie de prevenire a celor mai întâlnite tipuri de fraude în mediul online.
Campania de prevenire a fraudelor comise pe internet se derulează anual în luna octombrie, în cadrul European Cyber Security Month – Luna Europeană a Securității Cibernetice.
Frauda cu facturi – Invoice fraud are loc atunci când o firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul legitim al unui furnizor de bunuri și/sau servicii. Angajații care au atribuții de efectuare a plăților sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.
a) pentru angajatori:
– asigurați-vă că angajații sunt informați și conștienți de acest tip de fraudă și de modul de evitare a acestuia;
– instruiți personalul responsabil cu plata facturilor, pentru a le verifica întotdeauna pentru orice nereguli;
– revizuiți informațiile publicate pe site-ul companiei, în special contracte și furnizori.
Acordați, cu strictețe, asistență personalului pentru a limita ceea ce împărtășesc despre companie și despre locul de muncă pe conturile personale de social- media;
– întotdeauna contactați poliția în cazul încercărilor de fraudă, chiar dacă nu ați căzut victimă înșelătoriei!
b) pentru angajați:
– verificați toate cererile care se pretind a fi de la creditorii dumneavoastră, mai ales dacă vă cer să modificați detaliile bancare pentru facturile ulterioare;
– nu utilizați detaliile de contact din scrisoarea/faxul/e-mailul care solicită modificarea sau verificarea. Utilizați-le, în schimb, pe acelea din corespondența anterioară;
– creați puncte de contact unice desemnate cu companii cărora le efectuați plăți regulate;
– pentru plățile care depășesc un anumit prag, instituiți un sistem dedicat pentru a confirma contul bancar și destinatarul corect (de exemplu o întâlnire cu compania);
– când se plătește o factură, trimiteți un e-mail pentru a informa destinatarul.
Includeți numele băncii beneficiare și ultimele patru cifre ale contului, pentru a vă asigura securitatea;
– restricționați informațiile pe care le împărtășiți despre angajator pe mediile sociale;
– raportați încercările de fraudă adresate conducerii sau departamentului.