Filme de Thomas Vinterberg și Benh Zeitlin, în cadrul
Les Films de Cannes à Cluj-Napoca între 6 și 8 noiembrie.
Festivalul Les Films de Cannes revine anul acesta la Cluj cu o nouă selecție a filmelor de la Cannes și din cele mai importante festivaluri din lume. Cea de-a 5-a ediție a Les Films de Cannes à Cluj- Napoca va avea loc între 6 și 8 noiembrie la Cinema Victoria cu sprijinul Primăriei şi al Consiliului Local Cluj-Napoca.
„Văd că filmul e viu și încă în putere”, a declarat Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes, la conferința de presă unde a anunțat anularea ediției din 2020, din cauza pandemiei de COVID-19.
A fost prima întrerupere majoră a festivalului, din 1968 încoace, când puternicele proteste politice au dus la suspendarea, după câteva zile, a evenimentului.
Și a fost prima ediție anulată complet, de la cea din 1939, inaugurală, la care s-a renunțat din cauza războiului.
Și totuși, optimismul a fost contagios la conferința de presă, unde Frémaux și președintele festivalului, Pierre Lescure, au dezvăluit lista de 56 de filme alese în selecția oficială care cuprinde atât peliculele incluse în competiție, cât și cele din secțiunile paralele.
Pandemia nu a permis organizarea efectivă de proiecții publice în Franța, în mai, iar toate cele 56 de filme au primit eticheta ‘Cannes 2020’, o medalie de onoare care le-a acompaniat la premierele de mai târziu, de la festivalurile de la Telluride, Toronto, San Sebastian, New York și, iată, acum la Cluj.
Cea de-a 5-a ediție Les Films de Cannes à Cluj-Napoca va oferi publicului clujean, de data aceasta privilegiat față de cel de pe croazetă, ocazia unică să vadă la cinematograf o selecție a celor mai bune dintre aceste producții.
Ediția din acest an se va desfășura la Cinema Victoria, în condiții de maximă atenție față de igienizarea și dezinfecția sălii, cu respectarea tuturor normelor de siguranță în vigoare.
Dacă în anii trecuți, afișul Les Films de Cannes omagia grafic filmele laureate cu Palme d´Or, în 2020, vizualul creat de graficiana Carmen Gociu, (autoarea identității vizuale a festivalului la ultimele opt ediții), are ca punct de plecare afișul Festivalului de la Cannes din 1939, anulat, până la urmă, în contextul începerii celui de-al Doilea Război Mondial.
Afișul omagiază forța vitală a cinematografului, capacitatea acestuia de a evoca cele mai importante fațete ale spiritului uman de 125 de ani încoace, în ciuda războaielor mondiale și a altor momente limită pe care le-a traversat civilizația modernă.
Les Films de Cannes à Cluj-Napoca aduce în fața publicului doi autori contemporani ale căror filme străbat lumea în cele mai importante festivaluri de film și sunt distribuite în cinematografe pe cele mai îndepărtate meridiane: Benh Zeitlin și Thomas Vinterberg.
Benh Zeitlin este unul dintre cei mai originali și mai creativi tineri cineaști ai momentului. Acum șapte ani, Beasts of the Southern Wild, debutul său amețitor, a devenit povestea cinematografică a anului – i-a adus Marele Premiu al Juriului la Sundance, Camera d’Or, pentru cel mai bun debut la Cannes și două nominalizări la Oscar. Un succes cu atât mai surprinzător cu cât a fost făcut cu un buget minimal și cu actori neprofesioniști, în cea mai mare parte copii.
Ceea ce-a urmat a fost și mai neconvențional. În loc să capitalizeze pe loc de pe urma valului de
admirație, Zeitlin a încetinit ritmul: s-a pus pe muncă, dar nu s-a oprit decât după șapte ani. Wendy, cel de-al doilea film al său, este o reinterpretare liberă a basmului Peter Pan, cu o distribuție plină de copii care-și fac debutul în actorie.
„Filmat la poalele unui vulcan activ din Caraibe, filmul combină din nou ritmuri obsedante și copleșitoare ca să transpună perspectiva despre viață a unui copil. O viziune atât de consistentă cu cea din Beasts, încât pare făcută imediat după. Așadar, de ce a durat atât? Răspunsul are mult de-a face cu abordarea meticuloasă și plină de răbdare a lui Zeitlin, dar și cu dorința de-a experimenta fără a risipi bugete mari”, ne explică un articol din Indiewire. „Wendy”, pe care spectatorii din Cluj îl vor putea vedea pe marele ecran, „este unul dintre demersurile mele prin care mă împotrivesc să mă transform «în om mare»”, mărturisea regizorul într-un interviu.
Filmografia scenaristului, regizorului și compozitorului american Benh Zeitlin include Beasts of the Southern Wild, nominalizat de patru ori la Premiile Oscar, Wendy și scurtmetrajul Glory at Sea.
Compune muzică pentru filmele sale și pentru alte proiecte ca Brimstone & Glory și Mediterranea.
Prin colectivul Court 13, sprijină tineri cineaști să realizeze proiecte „imposibile” – producând filme ca Give Me Liberty, No Kings și câștigătorul de la Tribeca, Burning Cane.
Ediția de anul acesta a Festivalului se va încheia cu cel mai nou film al unuia dintre cei mai celebrați autori contemporani, prezent în selecția din acest an a Festivalului de la Cannes, Thomas Vinterberg.
Druk | Another Round, proiectat în premieră la puternicul festival de clasă A de la Toronto, se anunță a fi unul dintre vârfurile carierei atât pentru regizorul danez, cât și pentru megastarul Mads Mikkelsen – actorul prezent zi de zi în casele noastre cu celebra replica „probably” a unei celebre mărci de bere daneze.
Thomas Vinterberg face parte din școala daneză de autori care s-au impus în atenția criticilor și publicului din întreaga lume după publicarea manifestului intitulat Dogma 95, împreună cu Lars von Trier.
Vinterberg a câștigat deja ca student premiul pentru cel mai bun film al festivalului școlilor de film de la München, în 1993, după care a devenit un autor consacrat cu Festen (1998).
Another Round s-a vândut ca pâinea caldă la Cannes, fiind achiziționat spre distribuție în peste 30 de teritorii, din Statele Unite până în Japonia sau Australia, precum și în majoritatea țărilor europene, în România urmând a fi adus în cinematografe de Bad Unicorn.
Filmul prezentat la Cluj în ultima seara a Festivalului se concentrează asupra a patru profesori de liceu danezi care vor să testeze teoria că trăiești și muncești mai bine dacă reușești să menții un nivel constant de alcool în sânge.
„De aici – scrie Indiewire – comedia neagră și extrem de captivantă a lui Thomas Vinterberg se transformă într-un vivace și fascinant referendum despre băutură în al cărui miez vibrează interpretarea feroce și neliniștitoare a lui Mikkelsen.”
Cu un procent impresionant de 86% apreciere critică pe site-ul Rotten Tomatoes, pelicula este, cu singuranță, una dintre cele mai apreciate ale anului și mulți sunt de părere că doar anularea festivalului l-a împiedicat pe Mads să obțină încă un premiu pentru cel mai bun actor, după cel din 2012 pentru The Hunt | Vânătoarea. Euforia cinefilă e din partea casei.
Pe website-ul www.filmedefestival.ro aflați mai multe despre filmele anunțate și, în curând, detalii despre programul festivalului și punerea în vânzare a biletelor.