CJ Cluj, ISJ Cluj, două municipii şi mai multe şcoli chemate în judecată de părinţii copiilor cu nevoi speciale. Vor ca drepturile lor să fie respectate.

Mai mulţi părinţi din judeţul Cluj care au copii cu nevoi speciale şi-au dat mâna şi cheamă în instanţă Consiliul Judeţean Cluj, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj, Muncipiul Cluj-Napoca, Municipiul Câmpia Turzii şi o listă întreagă de şcoli, licee precum şi colegii din judeţ. Aceştia cer deja de ceva vreme ca drepturile acordate prin Lege pentru copiii lor să fie respectate de instituţiile statului şi de către instituţiile de învăţământ la care sunt înscrişi copiii.

Concret, liceele, colegiile şi şcolile chemate în judecată sunt:

  1. LICEUL TEHNOLOGIC SPECIAL PENTRU DEFICIENȚI DE AUZ CLUJ-NAPOCA, str. Dorobanților nr.40, Cluj-Napoca, jud. Cluj
  2. LICEUL TEORETIC EUGEN PORA CLUJ-NAPOCA, Cluj-Napoca Str. Mogoșoaia nr.6, jud. Cluj
  3. LICEUL SPECIAL PENTRU DEFICIENȚI DE VEDERE, ȘCOALĂ EUROPEANĂ CLUJ-NAPOCA, Calea Dorobanților nr.31, Jud. Cluj
  4. LICEUL TEORETIC LUCIAN BLAGA CLUJ-NAPOCA, Cluj-Napoca, str. Băișoara nr.2-4, jud. Cluj
  5. ȘCOALA CONSTANTIN BRÂNCUȘI, Cluj-Napoca, str. Horticultorilor nr.1, jud. Cluj
  6. ȘCOALA GIMNAZIALĂ MIHAI VITEAZUL CÂMPIA TURZII, str. George Barițiu nr.57, Câmpia Turzii, jud. Cluj
  7. COLEGIUL TEHNIC VICTOR UNGUREANU CÂMPIA TURZII, str. Laminoriștilor nr.115, Câmpia Turzii, jud. Cluj
  8. CENTRUL ȘCOLAR PENTRU EDUCAȚIE INCLUZIVĂ, Cluj-Napoca, str. Aviator Bădescu nr.3-5, jud. Cluj
  9. ȘCOALA GIMNAZIALĂ ION AGÂRBICEANU, Cluj-Napoca, str. Grădinarilor nr.1, jud. Cluj
  10. ȘCOALA GIMNAZIALĂ SPECIALĂ PENTRU DEFICIENȚI DE AUZ KOZMUTZA FLORA, str. Gruia nr.51, Cluj-Napoca, jud. Cluj
  11. ȘCOALA GIMNAZIALĂ ALEXANDRU VAIDA VOIEVOD CLUJ-NAPOCA, Str. Oltului nr.83, Cluj-Napoca, jud. Cluj
  12. COLEGIUL TEHNIC „ANGHEL SALIGHNY”, B-dul 21 Decembrie 1989 nr. 128-130 Cluj Napoca, jud. Cluj

cerere judecata cerere judecata 1

În cererea de chemare în judecată (n.red. au fost anexate şi lista cu părinţi precum şi cea a copiilor ce conţin doar date cu caracter personal), cei 14 părinţi cer ca drepturile copiilor lor  înscrişi la unităţile de învăţământ menţionate mai sus să fie respectate.

Solicitându-vă ca după administrarea probatoriului în cauză să dispuneți:

– Obligarea pârâților de rândul 1, 2, 3 să aloce sumele pentru asistență socială constând în alocația zilnică de hrană, a rechizitelor școlare, a cazarmamenetului, a îmbrăcămintei și a încălțămintei precum și a sumelor pentru nevoi personale aferente copiilor/elevilor/tinerilor cu cerințe educative speciale din învățământul preuniversitar de masă, pe grupe de vârstă pe trei ani retroactiv de la data introducerii cererii de chemare în judecată și în continuare, precum și dobândă legală aferentă acestor sume retroactiv pe 3 ani în urmă până la plata efectivă

– Obligarea pârâților de rândul 5-16 la plata către subsemnații reclamanți a sumelor pentru asistență socială constând în alocația zilnică de hrană, a rechizitelor școlare, a cazarmamenetului, a îmbrăcămintei și a încălțămintei precum și a sumelor pentru nevoi personale aferente copiilor/elevilor/tinerilor cu cerințe educative speciale din învățământul preuniversitar de masă, pe grupe de vârstă pe trei ani retroactiv de la data introducerii cererii de chemare în judecată și în continuare,precum și dobânda legală aferentă acestor sume retroactiv pe 3 ani în urmă până la plata efectivă

– Obligarea pârâților de rândul 2,3, 4 la asigurarea serviciilor necesare pentru transport cu microbuze școlare de la domiciliul reclamanților de rând 1,3,6,7,9,12,13 la unitatea de învățământ unde sunt școlarizați.

Solicităm judecarea cauzei și în eventualitatea lipsei noastre de la dezbateri, se arată în cererea de chemare în judecată.

Conform acestora, copiii lor nu beneficiază de toate aceste lucruri deşi sunt acordate prin lege. Ce fac instiuţiile? Aruncă vina de la una la alta, tipic românesc şi spun că beneficiile sunt acordate, că au fost alocaţi banii necesari de la bugetul judeţului, dar în teren situaţia stă cu totul altfel. Şi de acest lucru ne-am convins deja din răspunsurile primite chiar de la instiuţii.

Pe lângă faptul că unele solicitări înaintate de către redacţia noastră nu au primit niciodată răspuns, la altele am fost informaţi că acest subiect nu intră în atribuţiile instituţiei, iar altele ne-au spus că beneficiile sunt acordate.

isj isj 1

cj copii

Prin urmare, mai mulţi părinţi au decis să îşi caute dreptatea în instanţă. Şi-au pregătit documentaţiile necesare şi au început demersurile pentru a obţine drepturile copiilor.

copii speciali 1 copii speciali

În fapt subsemnații reclamanți sunt elevi cu cerințe educaționale speciale în cadrul pârâților de rând 5- 16, conform anexei nr.1 la prezenta.

Cu toate că până în prezent reclamanții au făcut nenumărate demersuri, solicitări în vederea acordării drepturilor cuvenite prin lege, demersurile au rămas fără vreun rezultat, reclamanții find efectiv privați de aceste drepturi.

Drepturile solicitate prin petitele 1 și 2 și pe care trebuie să primească subsemnații elevi cu cerințe educaționale speciale sunt prevăzute la art. 51 alin. 2 din L. 1/2011 “(2) Copiii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă, inclusiv cei şcolarizaţi în alt judeţ decât cel de domiciliu, beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei în cuantum egal cu cel pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, precum şi de găzduire gratuită în internate sau centrele de asistare pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale din cadrul direcţiilor generale judeţene/a municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului.”

Potrivit art. 110 alin. 3 din L.1/2011” (3) Finanţarea unităţilor de învăţământ special, a claselor de învăţământ special, a elevilor din învăţământul special, a liceelor speciale şi a CJRAE/CMBRAE se asigură din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, indiferent de locul de domiciliu al copiilor, prin contract managerial.”

Potrivit art. 26 din Ordinul 5574/2011

   ”(1) Copiii/Elevii/Tinerii cu CES, integraţi în unităţile de învăţământ de masă, beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei în cuantum egal cu cel asigurat copiilor aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, precum şi de găzduire gratuită în internatele sau centrele de asistare pentru copiii cu CES din cadrul direcţiilor generale judeţene/a municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului.

   (2) Drepturile prevăzute la alin. (1) se asigură din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, indiferent de locul de domiciliu al copiilor, prin contract managerial.”

Potrivit art. 54 alin. 3 din Ordinul 5573/2011

“(3) Copiii, elevii şi tinerii cu CES şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă, inclusiv cei şcolarizaţi în alt judeţ decât cel de domiciliu, beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei în cuantum egal cu cel pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, precum şi de găzduire gratuită în internate sau centre de asistare pentru copiii cu CES din cadrul direcţiilor generale judeţene/a municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului.”

Potrivit art. 129 alin. 7 din L.272/2004

“(7) Cuantumul limitelor minime de cheltuieli stabilite în condiţiile alin. (5) şi cuantumul alocaţiei de hrană stabilit în condiţiile alin. (6) sunt aplicabile şi în cazul copiilor şi tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă, inclusiv celor şcolarizaţi în alt judeţ decât cel de domiciliu, în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.”

Începând cu data de 1 decembrie 2014 cuantumul drepturilor copiilor cu CES din învățământul special și de masă sunt prevăzute de H.G. 904/2014 pe grupă de vârstă.

Instituțiile implicate din jud. Cluj până în momentul de față nu au făcut niciun demers legal pentru a acorda aceste drepturi subsemnaților, cu toate că din răspunsurile pe care le-au dat nu au negat niciodată faptul că am fi îndreptățiți la drepturile solicitate.

Arătăm că în jud. Bihor și jud. Râmnicu Vâlcea au fost alocate și plătite toate aceste drepturi, așa cum rezultă din înscrisurie depuse( hotărâre a Consiliului Local al mun. Oradea și extrase de cont).

Cu privire la petitul nr. 3 dreptul la transport este prevăzut în Ordinul nr. 5573/2011 la art. 47-48.

ART. 47

   (1) Inspectoratele şcolare, în cooperare cu autorităţile administraţiei publice locale, asigură condiţiile necesare ca elevii cu CES să frecventeze cursurile preşcolare, primare şi gimnaziale, de regulă în localităţile în care aceştia domiciliază, cu satisfacerea cerinţelor de educaţie adaptată şi de intervenţie specifică prin reabilitare/recuperare prin acordarea tuturor serviciilor de sprijin şi de asistenţă educaţională.

   (2) În situaţia în care în localitatea de domiciliu nu există o unitate de învăţământ special potrivită cu tipul şi gradul deficienţei/dizabilităţii, iar copilul/elevul/tânărul respectiv are orientare şcolară spre o astfel de unitate de învăţământ, atunci el va fi şcolarizat de cea mai apropiată unitate de învăţământ special de profil.

ART. 48

   (1) Inspectoratele şcolare, direcţiile şi autorităţile administraţiei publice locale, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, al agenţilor economici, al comunităţilor locale, al societăţilor de binefacere, al organizaţiilor neguvernamentale şi al altor persoane juridice sau fizice, asigură serviciile necesare pentru transport cu microbuze şcolare, masă şi cazare pentru elevii cu CES care frecventează cursurile şcolare într-o altă localitate. În cazul copiilor/elevilor cu dificultăţi de autonomie locomotorie se asigură, după caz, şi transportul în cadrul aceleiaşi localităţi.

  (2) Unităţile de învăţământ (special, special integrat sau obişnuit) asigură facilităţile şi serviciile necesare de ordin ambiental, inclusiv privind accesul în instituţie, în raport cu nevoile respectivelor categorii de copii/elevi/tineri cu CES.

Reclamanții de rând 1,3,6,7,9,12, 13 sunt elevi cu dificultăți de autonomie locomotorie, așa cum rezultă din certificatele cu grad de handicap anexate prezentei. În ciuda nenumăratelor demersuri făcute, dreptul la transport nu le este asigurat, părinții fiind nevoiți să transporte pe cheltuiala proprie copiii.

În ceea ce privește chemarea în judecată a Consiliul Județean Cluj și a pârâților de rândul 2 și 3 arătăm că drepturile solicitate prin petitul 1 erau asigurate din bugetele locale ale unităților administrative teritoriale de care aparțin unitățile de învățământ la care sunt/ erau înscriși elevii( art. 26 O.5574/2011), iar începând cu septembrie 2015, aceste drepturi se asigură din bugetele locale ale consiliilor județene, indiferent de locul de domiciliu al copiilor, prin contract managerial.( O. 5036/2015)

Menționăm că pârâtul de rândul 4 a fost chemat în judecată pe baza prevederilor art. 47, 48 din Ordinul 5573/2011 și raportat la petitul 3 din acțiune.

Instituțiile de învățământ în cadrul cărora sunt elevi reclamanții au fost împrocesuați având în vedere că aceste instituții distribuie efectiv sumele provenite din bugetul Consiliului Județean în vedere asigurării drepturilor persoanelor cu CES, pe baza contractului managerial existent între cele două instituții.

Raportat la cele învederate mai sus solicităm admiterea cererii așa cum a fost formulată.

Arătăm că prezenta cerere este scutită de taxa de timbru potrivit art. 29 alin. 1 lit. b din O.U.G. 80/2013.

În probațiune: înscrisuri și orice probe utile soluționării prezentei cauze care ar reieșii în urma dezbaterilor

În drept: prevederile legale indicate în acțiune

Anexăm: înscrisuri: acte de stare civilă, actele din care rezultă scolarizarea elevilor în perioada anului școlar 2012/2013-2015/2016, certificate de încadrare în grad de handicap care dovedesc retroactiv pe 3 ani în urmă calitatea de persoană cu CES, extrase de cont din alte județe din care rezultă că sunt alocate drepturilor similare celor solicitate prin prezenta acțiune, hotărâre Consiliului Local Oradea, hotărâre Consiliul Local Alexandria, hotărâre Consiliul Județean Dolj, adrese demersuri făcute de subsemnații în vedere obținerii drepturilor solicitate prin prezenta cauză, adeverință- Asociația Voci Neauzite, împuternicire avocațială prin av. Sămăreanu Liliana-Mioara, se mai arată în cererea de chemare în judecată.

Conform reprezentanţilor Asociaţiei Voci Neauzite, asistenţa juridică este acordată prin Reteaua Pro Bono pentru Drepturile Omului, proiect coordonat de Centrul de Actiune pentru Egalitate si Drepturile Omului – ACTEDO Cluj, finantat prin Fondul ONG. Asociaţia Voci Neauzite este într-o Coaliție națională cu alte 60 de ONG-uri.

UPDATE: 

 

 

cluj24h.ro, TEDxCluj, reducere bilete, marius moga

Articole Noi

Servicii de criolipoliză la Allure Clinique de Beaute!

Slăbește la rece, fără bisturiu și la un preț accesibil printr-o procedură fără riscuri. În doar trei ședințe, poți scăpa de 5-6 cm în circumferință.

criolipoliza cluj, criolipoliza ieftin, salon criolipoliza cluj, criolipoliza marasti, cluj24h, beneficii criolipoliza, allure clinique de beaute cluj