Interviul Săptămânii- Ciprian Morcan

Retro L’amour

Aduce în BTarena o adevărată sărbătoare a muzicii din anii ’80 și ’90, în zilele de 5 și 6 decembrie. Festivalul va reuni unele dintre cele mai iubite nume ale muzicii retro.

concert dr alban, cluj24h.ro, știri din cluj, retro lamour, bt arena, paula seling, bilete retro lamour, cluj24h

Ciprian MorcanRedactia Cluj24h.ro vă propune, începând de astăzi, o serie de interviuri realizate alături de persoane importante pentru judeţul nostru, dar nu numai. Persoane care au realizat ceva, dar mai ales care au ceva de spus. În fiecare început de săptămână, vă invităm să citiţi interviurile realizate.  Pentru astăzi vă invităm să citiţi un interviu acordat de Ciprian Morcan, consultantul AgroTransilvania Cluster.

A.K: Pentru început vă rugăm să vă prezentaţi şi să ne spuneţi câte ceva şi despre AgroTransilvania Cluster. (numele si funcţia dvs. Ce este acest cluster, obiective, activitate)
 
C.M: Mă numesc Ciprian Morcan și sunt consultantul AgroTransilvania Cluster. În toamna anului 2012 am fost solicitat de domnul vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj, Ioan Oleleu, să demarăm constituirea unei structuri asociative de tip cluster în sectorul agroindustrial. Urmare a implicării companiei pe care o conduc, Hygia Consult, în constiuirea și derularea activității unei alte structuri similare, Cluster Moilier Transilvan, am fost în măsură să transfer și să dezvolt bunele practici și în activitatea AgroTransilvania Cluster. De la acel moment și până în prezent am contribuit la coagularea sectorului agroindustrial clujean, apoi la elaborarea strategiei de dezvoltare și ulterior la operaționalizarea acesteia prin proiectele generate de membrii și colaboratorii clusterului. Obiectivul principal este acela de a contribui la creșterea competitivității lanțului de valoare agroindustrial clujean și ulterior transilvănean, înglobând producători primari, procesatori, furnizori de echipamente și tehnologii, servicii de cercetare-dezvoltare-inovare, servicii conexe și suport.
 
A.K: Cum vedeţi sprijinul administraţiilor locale, judeţene acordat producătorilor? Credeţi că spijinul este suficient?
 
C.M: În spatele fiecărei entități, fie ea instituție publică sau privată, este vorba mereu de oameni. După cum vă spuneam, această inițiativă a plecat dinspre Consiliul Județean Cluj, dar a avut numele unui susținător ferm și constant, în persoana domnului vicepreședinte Ioan Oleleu. Bineînțeles că, fiind vorba de o susținere instituțională sunt importante mesajele transmise, pe lângă faptele concrete ale acestui domn, fără însă a neglija meritele echipei acestuia, care a înțeles că este nevoie de noi modele economice de cooperare pentru dezvoltarea unui sector. Pe de altă parte, suficiența de moment ar fi pentru mine echivalentul regresului. De aceea, consider că, până la acest moment pașii făcuți sunt foarte importanți, dar aceștia obligatoriu trebuie continuați consecvent.
 
A.K: Care sunt principalele lucruri de care producătorii se plâng? De ce ar avea ei cea mai mare nevoie pentru ca activitatea lor să decurgă cât mai bine?
 
C.M: Atunci când producătorii sunt întrebați vin adesea cu răspusuri pertinente, dar care duc la ideea necesității unei abordări strategice și pe termen lung. Sper că aceștia au înțeles că, pentru a face față competiției cu multinaționalele, importurile adesea masive, sunt obligați să colaboreze și să aibă alături atât instuții, cât și entități care să aducă plus valoare prin servicii de calitate și în special cercetare și inovare.
 
A.K: Agrotransilvania Cluster îşi doreşte să încurajeze producătorii autohtoni, mai exact cum face acest lucru?
 
C.M: După un prim filtru al nevoilor, producătorii au solicitat sprijin în special pentru desfacerea produselor și serviciilor pe piețele locale dominate de marile centre comerciale în care aceștia au acces limitat și greoi. Astfel, podusele locale alimentare au început să-și facă locul în mall-urile clujene. Un prim stand a fost deschis de membrii AgroTransilvania Cluster în colaborare cu conducerea Iulius Mall Cluj-Napoca în decembrie 2013, urmat de un al doilea stand în Carrefour Polus Center, la sfarsitul anului 2014. Pe de altă parte, după lungi negocieri cu reprezentanții FrieslandCampina Romania, s-a putut redeschide Fabrica de la Țaga, locul de producție a unor apreciate branzeturi maturate, “nasal” fiind cel mai cunoscut brand local, readus la viață prin repornirea producției tot la sfârșitul anului 2014.
 
A.K: Cu vedeţi păstrarea tradiţiei în zona noastră? 
 
C.M: Sunt de părere că, tradiția trebuie să se împace bine cu realitățile prezentului, dar și să fie parte a viitorului. Nu putem neglija beneficiile modernismului, dar împletirea armoniasă cu moșterirea și tradițiile locale presupune dezvoltarea unor modele inovatoare. Păstrarea tradițiilor în acest context reclamă un nivel ridicat de educație, la care să se contribuie prin diverse mijloace. Particularizând la zona noastră, influențele și modelele de “succes” occidentale, consider că trebuie să fie adaptate la realitățile înconjurătoare pentru a putea vorbi în timp de un transfer optim de cunoștințe și care să contribuie la rezultatele așteptate. Astfel, susțin dezvoltarea acestor structuri de tip cluster fără a face abstracție de tradiția și cultura noastră.
 
A.K: Cât de mult ajută târgurile un producător? Reprezintă ele o piaţă de desfacere bună pentru ei?
 
C.M: Din experința participării la astfel de tîrguri aș spune că aceste evenimente constituie în special un prilej de informare. Producătorii locali sunt interesați să intre în contact cu noutățile domeniului, atât dacă este vorba de rase / produse cu calități superioare, cât și dacă sunt prezentate tehnologii și echipamente de ultimă generație. Pasul următor este adesea acela al căutării unor surse de finanțare pentru dezvoltare și modernizare, având cel mai adesea ca obiectiv acela al creșterii competitivității, conștientizând că atunci când este vorba de desfacere pe piață, competitivitatea este elementul esențial.
 
A.K: Am văzut pe site-ul AgroTransilvania Clujster că ajutaţi doritorii să acceseze diferite programe, cum funcţionează acest proces? Mai exact ce face clusterul pentru ei?
 
C.M: La sfarșitul anului 2013  AgroTransilnia Cluster a generat un parteneriat cu Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj, Universitatea Babes-Bolyai din Cluj, Banca Transilvania și Hygia Consult pentru specializarea unor tineri studenți aflați în an terminal sau la studii masterale pentru ca aceștia să fie pregătiți să ofere servicii de consultanță în pregătirea unor proiecte finanțate prin fonduri europene și ulterior susținerea beneficiarilor în implementare. La finalul celor 5 luni, după parcurgerea modulelor programului “Learn Consulting, Do Consulting”, s-a creat Departamentul de Consultanță în cadrul clusterului, pregătit să ofere consultanță în perioada 2014 – 2020. În prezent, serviciile pe care acest departament le oferă se adresează prioritar producătorilor și procesatorilor mici și medii care doresc să se dezvolte apeland la fondurile europene. Pe lângă activitatea acestui departament, Entitatea de Management a Clusterului este în măsură să susțină orice proiect generat de membrii, cu sau fără finanțare europeană, condiția de bază fiind rezolvarea unor probleme comune, în concordanță cu direcțiile strategice asumate.
 
A.K: Planuri de viitor pentru AgroTransilvania Cluster? Top 3 obiective importante.
 
C.M: La acest moment și pentru viitor consider că, AgroTransilvania Cluster poate juca un rol important în dezvoltarea locală și regională a sectorului agroindustrial. Dintre cele mai importante obiective pentru anul 2015 aș evidenția: realizarea unei piețe de produse proaspete, care să îmbine tradiția și modernismul, iar aplasamentul ales este cel din incinta complexului comercial Iulius Mall Cluj-Napoca; realizarea unei infrastructuri de cercetare și trasfer tehnologic dedicată sectorului agroindustrial transilvănean; participarea la organizarea unui eveniment internațional, respectiv cea de a 4-a ediție a Conferinței Clusterelor, Cluj-Napoca, 4-5 iunie 2015.

Vă mulţumim pentru timpul acordat!

Articole Noi