Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), este instituția care constată și sancționează neregulile din construcții. Este instituția superioară administrațiilor locale, dar iată că unul dintre primarii județului îi dă cu flit oricând.
Dat fiind faptul că Legea 350/2001 și Legea 50/1991 au suferit modificări importante, conform Ordonanţei de urgenţă nr. 100/2016, publicația Cluj24h.ro a adresat câteva întrebări simple instituției superioare Primăriei Florești în domeniul construcțiilor.
Pentru ca floreștenii să fie corect informați în problema construcțiilor de la Florești și cu atât mai mult în problema avizului arhitectului-șef al Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism, jurnalistul Cluj24h.ro a cerut Inspectoratului de Stat în Construcții câteva lămuriri. Practic, instituției i s-a cerut să spună ce măsuri a întreprins pentru a obliga Biroul de Urbanism de la Florești să ceară avizul arhitectului-șef de la județ așa cum spune Legea 350/2001, să informeze cu privire la amenzile date, cuantum sau eventuale procese pe rolul instanțelor.
Controalele scot la iveală nelegalități, dar… plopu’n aer
Ei bine, dacă litigiile în care instituția este implicată nu sunt informații de interes public, în ce privește măsurile luate de Inspectoratul de Stat în Construcții pentru a obliga Biroul de Urbanism să respecte Legea și până la urmă o sentință definitivă a Curții de Apel Cluj, instituția ne-a răspuns că: „a efectuat controale la Primăria comunei Florești cu privire la verificarea legalității la avizarea și aprobarea documentațiilor urbanistice PUZ și PUD. În urma controalelor au fost constatate aspecte de nelegalitate ce constituie contravenții”.
Primarul din Florești a dat cu flit ISC-ului. Cum este posibil așa ceva? ISC-ul se chinuie de câteva luni să-l amendeze.
ISC a cam primit cu flit din partea primarului. Apoi a cerut sprijinul altor instituții pentru a afla datele cu caracter personal ale primarului și respectiv pentru a întocmi procesele verbale de constatare și sancționare contravențională, dar nu ne-a spus nici câte amenzi și nici în ce valoare.
Ne-a mai spus că de anul trecut se chinuie să afle datele primarului pentru a-l putea amenda căci dânsul a refuzat să prezinte Cartea de Identitate și abia în luna februarie a acestui an a reușit să obțină oficial datele cu caracter personal și că va analiza rezultatele controalelor făcute și va aplica sancțiunile contravenționale pentru documentațiile ale căror termene nu sunt prescrise.
Dacă nu ISC, atunci cine?
Conform Legii în vigoare, (350/2001, art.64) Inspectoratul de Stat în Construcții este cel care constată și aplică sancțiunile. Cine va face Primăria Florești să înțeleagă că trebuie să respecte Legea și sentințele și să ceară avizul arhitectului-șef de la județ? Dacă Inspectoratul de Stat în Construcții, nu. Dacă Instituția Prefectului care acționează în contencios administrativ hotărârile din construcții date de Consiliul Local Florești fără respectarea Legii, nu poate. Atunci cine?
Art. 64. Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 63 alin. (2) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C.”
(4) Odată cu introducerea acţiunii se poate solicita instanţei judecătoreşti şi suspendarea certificatelor de urbanism şi/sau autorizaţiilor de construire subsecvente documentaţiei de urbanism, precum şi a actelor administrative deja emise în baza documentaţiei astfel aprobate.”