Primăria Florești se atinge de creditul bancar pentru un proiect multi anual. Curtea de Conturi a scos la iveală nereguli din proiect

Retro L’amour

Aduce în BTarena o adevărată sărbătoare a muzicii din anii ’80 și ’90, în zilele de 5 și 6 decembrie. Festivalul va reuni unele dintre cele mai iubite nume ale muzicii retro.

concert dr alban, cluj24h.ro, știri din cluj, retro lamour, bt arena, paula seling, bilete retro lamour, cluj24h

bani din creditLa ultima ședință a Consiliului Local Florești, a fost aprobată rectificarea de buget a comunei pentru anul 2016. Printre rectificări se observă cum 4 milioane de lei „pleacă” de la creditul bancar destinat Drumului de Legătură din Sud către modernizarea străzilor din comună, unde este în desfășurare un proiect ce cuprinde 19 străzi. Toată problema este că la ultimul audit financiar, Curtea de Conturi a scos la iveală plăți nelegale făcute către firmele asociate în proiect. 

Mai exact, este vorba de proiectul de modernizare a 19 străzi care, după cum anunțase primăria Florești are o valoare de 18,370 milioane lei + TVA în urma licitației iar contractul este deținut de către SC CRIDOV SRL + SC CUBICON INVEST

Conform proiectului de rectificare bugetară aprobat în ședința de joi, 25 august 2016, dacă la începutul anului au fost prevăzuți pentru Drumul de Legătură Sud 47. 672.339 reprezentând linia de credit bancar, la rectificare suma este de 43,072.339 lei. De altfel, pe ordinea de zi s-a aflat și proiectul privind modificarea listei de investiții pe anul 2016, finanțate prin linia de credit bancar.

credit bancar„Proiect de hotărâre privind modificarea HCL nr. 144/15.10.2015, referitoare la modificarea listei de investiții pe anul 2016, finanțate prin credit bancar”.

În ce privește proiectul de modernizare străzi, acesta avea alocat la începutul anului 6.174.429 lei iar după rectificarea de buget suma a fost suplimentată ajungând la 10.774429 lei.

Aceste proiecte de hotărâre au trecut de votul consilierilor locali, însă ce nu a luat nimeni în calcul sunt prejudiciile scoase la iveală de raportul Curții de Conturi.

Conform comunicatului transmis de Primăria Florești, contractul a fost semnat la 02 septembrie 2014, iar străzile incluse în programul de modernizare au fost următoarele:

1.  ABATORULUI 

2. ANDREI  MURESANU 

3. COLONIA  DE  SUB  DEAL

4. FAGULUI 

5. IAZULUI 

6. IAZUL  MORII

7.  IZVORULUI 

8.  MAGNOLIEI 

9. NARCISELOR

10. PLOPILOR  2 

11. SUB  CETATE  1 

12. SUB  CETATE  2 

13. TEILOR  2 

14. TINERETULUI

15. VALEA  GÂRBĂULUI  3,   ÎN  LOC.  FLORESTI 

16. ÎNTREPRINZATORILOR,  ÎN LOC. LUNA DE SUS

17.  GILĂULUI, ÎN LOC. LUNA DE SUS

18. MAJESTI, ÎN LOC. TĂUTI

19. SCOLII,   ÎN LOC. TĂUTI.

Curtea de Conturi a scos la iveală niște plăți nelegale.

Mai exact, în urma verificărilor din 2015 (pentru anul 2014), reprezentanții Curții de Conturi au descoperit printre alte nereguli care au creat prejudiciu bugetului comunei și plăți nelegale în acest proiect.

Iată că avem nevoie de credit bancar să ducem proiectul modernizării celor 19 străzi deși acesta este un proiect multi anual și cu siguranță, la ce buget are comuna conform declarațiilor edilului, am fi putut susține acest program fără să fie necesari bani de la credit.

Trecând peste acest aspect, iată ce spune raportul curții de conturi:

Curtea de ConturiPrin contractul de proiectare și execuție de clurări încheiat între Comuna Florești și Asocierea SC Cridov SRL-SC Cubicon Invest SRL prin lider SC Cridov SRL cu sediul în Cluj-Napoca s-a convenit proiectarea și execuția lucrărilor de „Modernizare drumuri comunale prin asfaltare și extindere rețea de canalizare pluvială și menajeră în comuna Florești”. Prețul convenit pentru serviciile de proiectare este de 210.000 lei la care se adaugă TVA 50.400 lei respectiv pentru lucrări de 17.304.836 lei la care se adaugă TVA 4.154.160 lei.  În auditul efectuat s-a urmărit decontarea lucrărilor efectuate în anul 2014 respectiv cele cuprinse în facturile care au fost achitate cu ordine de plată. Lucrările decontate se referă la strada Colonia de Sub Deal și strada Sub Cetate, lucrări care au continuat și în anul 2015.  S-a constatat faptul că în situația de lucrări cu organizarea de șantier au fost acceptate și plătite nejustificat la această dată cheltuieli pentru „desfacerea împrejurimilor metalice cu recuperarea materialelor” de 1273 lei la care se adaugă recapitulația de deviz. S-a solicitat entității auditate efectuarea unei verificări asupra realității cantitaților de borduri executate la obiectivul Colonia de Sub Deal. Din verificarea efectuată de către personalul din cadrul compartimentului achiziții la strada Colonia de sub Deal asupra realității unor elemente din lucrare respectiv cele referitoare la borduri mari, s-a constatat așa cum rezultă din nota de constatatre execuția a 1254 ml bordură în condițiile în care cantitatea decontată este de 1540 ml iar în cazul bordurilor mici cantitatea executată este de 209 ml în condițiile în care cantitatea decontată este de 244 ml.

Cum stă situația banilor alocați de la an la an?

2014 – Conform bugetui, pentru proiectul de „Modernizare străzi comuna Florești” au fost alocați 3.145.051 lei. Precizăm că pentru anul 2014 pe site-ul instituției nu au fost afișate anexe la hotărârile de Consiliu Local pentru a putea vedea dacă suma a fost suplimentată sau nu la rectificările de buget (HCL 57 / 2014-05-30, HCL 122 / 2014-10-30 și HCL 145 / 2014-12-18). De asemenea, faptul că această sumă a fost prevăzută în buget, nu înseamnă că a și fost cheltuită și nici despre asta nu vă putem spune pentru că hotărârile în privința conturilor de execuție bugetară pentru anul 2014 nu au, la rândul lor, anexe (HCL 23 / 2014-03-20 și HCL 84 / 2014-07-08). Acestea sunt hotărârile postate pe site-ul instituției.

buget drumuri 2014

2015 – Conform bugetui, pentru acest proiect au fost alocați 5.300.000. Suma a suferit modificări pe parcursul anului pentru că în 2015 au fost aprobate și rectificari de buget. În iulie 2015 suma alocată pentru acest proiect crește de la 4.933.000 la 7.583.000. Acest lucru nu înseamnă însă că au și fost cheltuiți banii dar trebuie precizat că unele documente privind rectificările de buget sau conturi de execuție bugetară fie nu au fost postate deloc, fie au fost postate pe site sub o altă formă așa că denumirea acestui proiect nu se regăsește în listă ea putând fi cuprinsă la un capitol alături de alte proiecte și în aceste cazuri avem (HCL 3/28/01/2015, HCL 30 / 2015-03-12, HCL 71 / 2015-04-23, HCL 101 / 2015-07-23, HCL 113 / 2015-08-27, HCL 142/10/2015, HCL 172/10/12/2015 și HCL 1/01/29/2016).

Mai precizăm la acest an că există o hotărâre privind contul de execuție bugetară la data de 31 decembrie 2015 și chiar dacă am fi vrut să identificăm proiectul, pe site la anexa HCL 3/28/01/2016 nu este posibil pentru că sunt postate pagini aiurea dar nu găsim sumele nici după codul de identificare (exemplu: proiectul are în buget, se vede pe imaginea de mai jos codul 71.01.30, cod pe care nu îl găsim în listele postate pe site la contul de execuție).

În decembrie 2015 a fost aprobată o nouă rectificare de buget însă conform anexei hotărârii extrem de defalcate (o altă formă de document) proiectul nu se mai regășește cu aceeași denumire (cei care doresc să o vadă o găsesc la HCL 172/10/12/2015). Mai mult nici aici nu putem să identificăm proiectul după codul de identificare, căci nu este trecut. Preferăm să nu facem calcule din ceea ce se regăsește în anexă.

buget drumuri 2015 rectificare drumuri 2015

2016- Conform bugetului din 2016 care este la fel de defalcat încât să nu mai înțeleagă nimeni nimic din el (se găsește la HCL 2/01/2016), consilierii au aprobat o altă variantă de buget așa că am obținut și noi un exemplar, pentru acest proiect au fost cuprinși în buget 6.334.429 lei. În 25 august 2016 a avut loc o rectificare de buget conform căreia mai bine de 4 milioane de lei trec de la creditul bancar pentru Drumul de Legătura Sud către acest proiect, iar pentru modernizarea străzilor din comună se adună 10.774.429 lei.

buget drumuri 2016 rectificare drumuri 2016

Prin urmare, la cum arată documentele, nu greșim dacă spunem că floreștenii sunt luați de proști din toate părțile de către administrația publică locală. Normal era ca după documentele afișate pe site-ul instituției, orice cetățean dorea să poată afla exact ce sume au fost alocate pentru ce proiecte, servicii, etc și la conturile de execuție bugetară să poată vedea cât s-a cheltuit efectiv. În felul acesta, floreștenii care vor avea curiozitatea să caute documentele oferite în articol vor constata că acestea sunt o adevărată bătaie de joc. Și mai interesant ar fi dacă aceste lucruri le-ar verifica cei care fac parte din Consiliul Local și eventual, să ne spună dacă este normal să aprobe o variantă și pe site să găsim cel puțin 3 variante de întocmire a bugetelor, rectificărilor de buget și conturilor de execuție pentru fiecare an. Fără să mai spunem că instituția este obligată prin lege să afișeze aceste informații.

Pentru o și mai corectă informare, vă mai spunem în încheiere că la auditul financiar de la sfârșitul anului 2015 pentru anul 2014, Curtea de Conturi a găsit nereguli în privința întocmirii și prezentării spre aprobare a bugetului.

De altfel, este prima neregulă constatată

„Nerespectarea prevederilor legale în ceea ce privește elaborarea și prezentarea spre aprobare a bugetului de venituri și chelutieli a Unității Administrativ Teritoriale Comuna Florești. Ordonatorul de credite a prezentat spre aprobare Consiliului Local și acesta a aprobat bugetul de venituri și cheltuielipe anul 2014 fără a fi detaliat în cazul veniturilor pe capitole, subcapitole, titluri, articole, precum și alineate și paragrafe după caz. Bugetul de venituri și cheltuielinu a fost aprobat pe cele două secțiuniașa cum prevăd reglementările în domeniu. Nu au fost prezentate cerințele de aprobare și prezentare a investițiilor publice. Astfel, nu au fost analizate pentru obiectivele de investiții informațiile financiare și nefinanciare privind graficul de finanțare pe surse și ani, analiza cost-beneficiu, stadiu fizic al obiectivelor de investiții, strategia în domeniul investițiilor, prioritățile investiționale, criteriile de analizăcare au determinat introducerea în programul de investiții a obiectivelor noi în detrimentul celor în derulare. Nu s-a fundamentat programul anual de investiții noi și continuare, în corelație cu duratele de execuție aprobate.

Acte normative încălcate:

  • Legea nr 273 din 29 iunie 2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, art.26 și art. 42

  • Ordinul MFP nr 980 din 8 iulie 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind criteriile de evaluare și selecție a obiectivelor de investiții publice pct. 3 lit. c)

  • Abaterea de la legalitate și regularitate este prezentată detaliat la punctul 1.1 din Procesul verbal de Constatare nr. 38977/13/11/2015.”, se arată în decizia Curții de Conturi având ca măsură intrarea în legalitate.

 

Articole Noi