Acasă Administrație Seplecan: „Tetarom IV, alți bani europeni irosiți la CJ Cluj”

Seplecan: „Tetarom IV, alți bani europeni irosiți la CJ Cluj”

0
Seplecan: „Tetarom IV, alți bani europeni irosiți la CJ Cluj”

seplecanLa  ședința  de  joi  a  CJ  Cluj,  deliberativul  este  chemat să-și asume  prin  HCL încetarea contractului  de finanțare  nr.3665 din 29.03.2012,  aferent proiectului “Parc Industrial TETAROM IV”. Adică  renunțarea  la banii  europeni  de  cofinanțare pentru  acest obiective conomic și trecerea în sarcina bugetului local a fondurilor necesare finalizării acestuia. Astadin  cauza  faptului  că perioada  de programare aferentă  POR 2007 –  2013 are termen definalizare în 31decembrie 2015 – un termen imposibil de realzat acum.

Lucrările  aferente  acestui  obiectiv  de  investiții  au  fost  demarate în  data  de  15.05.2014, conform ordinului de începere a lucrărilor emis de către CJ Cluj. Termenul de finalizare, conform contractului de execuție a fost 20 de luni, la o valoare a lucrărilor de 36.355.757,95 lei, fără TVA. Cel puțin așa rezultă din Raportul nr. 660/11.03.2015 privind stadiul lucrărilorla acest obiectiv.

Din Raport mai aflăm că, urmare a contestației licitației despuse de către Societatea  Tehnodomus  și  câștigarea  acesteia  la  Curtea  de Apel  Cluj,  lucrările  au  fost suspendate și recepționate prin proces verbal nr. 19429/16.10.2014, ocazie cu care s-a reluat evaluarea ofertelor în cadrul licitației.

Drept pentru care, la 14.10.2014, s-a semnat contractulde execuție nr. 53/19.033 cu asocierea dintre ACI Cluj, Nord Conforest SA, Electromontaj SA  și  SC  Erbi  Prod  Com  SA,  emițându-se  ordinul de  începere  al  lucrărilor  nr.20590/04.11.2014, cu începerea lucrărilor la data de 07.11.2014 și cu un termen de finalizare de 18 luni, noua valoare a lucrărilor fiind stabilită la 34.634.870,41 lei fără TVA.

Deci, ca o primă observație: din mai 2014, data primului contract de execuție, + 20 de luni, rezultă că finalizarea lucrărilor cădea în ianuarie 2016; iar din noiembrie 2014, data celui de-al doilea contract de execuție, + 18 luni, rezultă un termen de finalizare în luna mai 2016. Deci, și în cazul primului contract, se depășea cu o lună termenul de execuție descris acum imperativ la justificări de către decidenții CJ Cluj ca: “implementarea proiectului nu poatedepăşi data de 31 decembrie 2015”.

De  asemenea,  dacă  comparăm  cifrele  puse  în  discuție  în diversele  documente  puse  la dispoziție pe acest subiect, vedem că e o adevărată varză a la CJ Cluj și că nici una nu pușcă cu alta, oricâte combinații am face. Aveți cifrele de mai sus, și aveți cifrele din documentul care  se  va  pune  în  discuție  joi:

“Bugetul  total  al  proiectului,  conform  contractului  definanțare: este  în  valoare  de54.912.262,00  lei.  Valoarea  eligibilă  a proiectului  este  de35.663.454,20  lei,  din  care  asistenţa financiară nerambursabilă  solicitată  este  de17.831.727,10  lei,  reprezentând 50  %  din  valoarea  eligibilă  a  proiectului.  Contribuţia proprie în proiect este în valoare de 26.531.239,30 lei,  reprezentând contribuţia Judeţului Cluj  la  cheltuielile  eligibile,  în  valoare  de 17.831.727,10  lei,  adică  50%  din  valoarea eligibilă  a  proiectului  şi 8.699.512,20  lei  reprezentând  contribuţia  Judeţului  Cluj  la cheltuielile  neeligibile  –  respectiv  alimentare  cu  energie  electrică şi  gaz.  TVA-ul  aferent proiectului va fi suportat de Judeţul Cluj şi este în valoare de 10.549.295,60 lei”. Bănuiesc că toate aceste neconcordanțe apar deoarece, după semnarea celui de al doilea contract,  “în urma  numeroaselor  sesizări  ale  Antreprenorului  și  a problemelor  ridicate  în  cadrul sedințelor  de comandament  privind omisiunile  proiectului,  au  apărut  premisele  revizuirii proiectului Proiectul revizuit a fost predat la registratura Consiliului Județean Cluj de către proiectant la data de 25.03.2015, și s-a constatat faptul că, acțiunea de revizuire a acestuia, a  generat  o  majorare  a  valorii lucrărilor  cu  aproximativ  12.400.000  lei,  fără  TVA, reprezentând un procent de 37% din valoarea contractului de lucrări și, implicit, generează majorarea  corespunzătoare  a  contribuției  Județului  Cluj la  cheltuielile  neeligibile  ale proiectului. Menționăm că,  în cadrul revizuirii, nu sunt cuprinse valorile pentru noile soluții ce se impun pentru  realizarea alimentării cu gaze naturale și energie  electrică”.

Deci: din noiembrie 2014 și până în martie 2015 (cam 5 luni), că tot era timp gârlă până la implementarea proiectului, care nu poate depăși data de 31 decembroe 2015, s-a lucrat intens pentru a se stabili o majorare a lucrărilor cu 12.400.000 lei, fără TVA.

Credeți  că,  în  afară  de  aceste  justificări,  concretizate  în INFORMAREA “Parc  Industrial TETAROM IV” nr. 6471 / 30.03.2015, decidenții CJ Cluj își asumă indolența cu care s-a lucrat și la implementarea acestui obiectiv economic? La fel ca și la Obiectivul Centrul deManagement Integrat al Deșeurilor, la fel ca și pentru atragerea de fonduri pentru Proiectul deTransport Intermodal (multimodal), decidenți ai CJ Cluj au ales să nu-și facă datoria față de clujeni. Cine răspunde pentru banii europeni la care suntem nevoiți să renunțăm și la acest obiectiv de investiții? Căci sunt funcționari care au încasat bani pentru implementare, întreb, din nou, cum recuperăm banii cheltuiți degeaba, fără concretizarea investițiilor.

Îl rog pe prefectul Gheorghe Vușcan, ca reprezentant de legalitate al Guvernului României în județ, să se implice și în această speță semnalată. Mulțumesc.

De asemenea, înțeleg că banii europeni care se vor pierde pe acest obiectiv de investiții – care se va realiza cândva, chiar și la viteza de încet și foarte încet cu care ne-au obișnuit decidenții CJ Cluj, dar pe banii noștri, nu pe fonduri nerambursabile -, se pot reloca, conform legii, către lucrări  din  municipul  Cluj-Napoca.  Împreună  cu primarul  Emil  Boc  îi  vom  cere europarlamenatrului Daniel Buda să ne sprijine cu această relocare, pentru ca acești bani să rămână în Cluj, să nu se piardă cu totul.