Problema gunoaielor de la Florești este departe de a se termina. Nu se va termina până ce nu va exista transparență. Floreștenii au dreptul să știe unde au mers banii lor dar mai ales câți bani au dat firmei de salubrizare, singura care poate activa pe raza comunei Florești (și a celorlalte comune asociate în firmă, dar acum vorbim de Florești). Pentru că nu li s-au prezentat niciun fel de documente până acum deși au cerut în repetate rânduri, consilierii locali de la Florești pun piciorul în prag.
Dacă stăm bine și ne gândim (consilierii au și confirmat) proiectul de capitalizare al Quatro Eco Salub nu doar ca fost ascuns si asta pentru ca nu a fost public referatul acestui proiect nicio secunda, dar acesta nu a fost aratat nici consilierilor. Fiind sedinte de indata, comisiile de specialitate nu s-au intalnit, asa ca nici ceilalti consilieri nu pot spune ca au vazut proiectul. Mai mult, pentru ca toate sedintele pe acest proiect au fost de indata, consilierilor nu li s-au pus in fata nici documentele cerute pentru a sti ce voteaza, ce impact are acest proiect.
Si pentru ca lucrurile sa fie cat mai clare pentru toata lumea, datoria consilierului local nu este sa umble dupa documente (cel mult la Primarie sa le ridice spre studiu). Legea administratiei publice locale (215/2001) ne lamureste privind aceste aspecte:
SECŢIUNEA a 3-aFuncţionarea consiliului local
Art. 39 (3) Convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului unităţii administrativ-teritoriale, cu cel puţin 5 zile înainte şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziţie consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.
Art. 44. (1) Proiectele de hotărâri înscrise pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local nu pot fi dezbătute dacă nu sunt însoţite de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, care este elaborat în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului, precum şi de raportul comisiei de specialitate a consiliului, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 39 alin. (2) şi (4).
Art. 51. (2) Primarul este obligat ca, prin intermediul secretarului şi al aparatului de specialitate, să pună la dispoziţie consilierilor locali, la cererea acestora, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, informaţiile necesare în vederea îndeplinirii mandatului.
Nu intram in detalii pe aceasta tema, este cat se poate de clara Legea. Mentionam doar ca aceeasi lege prevede la capitolul XI, contraventii si sanctiuni pentru nerespectarea ei. Mai precizam ca la sedintele de indata, insasi primarul le spune consilierilor ca le citeste referatul dupa ce ii aproba proiectul. Pentru ca proiectul nu a trecut, nici referatul nu a fost citit in sedinte si nu este public. Dovada sta site-ul institutiei. Pentru cei care doresc sa revada/asculte sedintele de indata pe tema gunoaielor, o pot face AICI, AICI si AICI
Trecand mai departe, in acest subiect al gunoielor de la Floresti exista un motiv in plus pentru care trebuia sa li se puna dispozitie consilierilor toate documentele cerute: primarul comunei este reprezentantul Consiliului Local Floresti in AGA Quatro Eco Salub. Intrebarea care se pune la acest moment este: De ce nu a reprezentat interesele comunei Floresti in AGA? Probabil ca interesul comunei este sa dea bani cu nemiluita firmei.
Consilierii au pus piciorul in prag si nu se lasa pana nu primesc informatiile cerute.
Consilierii au facut si ceea ce nu este conform Legii, obligatia lor. Au facut solicitari scrise catre primarul comunei Floresti si catre Quatro Eco Salub. Adica ei nu sunt incadrati la Legea 215, unde spune ca trebuie sa primeasca aceste informatii cu atat mai mult cu cat sunt actionari in aceasta firma, ei trebuie sa stea la rand ca toti cetatenii si sa aplice legea 544/2001.
Consilierii care nu au votat capitalizarea au cerut primarului comunei Floresti (in calitatea sa de reprezentant in AGA) sa convoace AGA Quatro Eco Salub si sa ceara audit. Mai mult, au cerut firmei o serie de informatii pe care, ar fi bine sa le puna la dispozitia consilierilor.
Ce au cerut consilierii?
- Bilanțul contabil aferent anului 2015
- Procesele verbale ale ședințelor AGA pentru perioada 2014-2016
- Balanțele de verificare aferente primelor 11 luni ale anului 2016
- Registrele de casă și bancă aferente primelor 11 luni ale 2016
- Fișa contului de clienți (411)- analitic
- Fișa conturilor de furnizori (401-404) – analitic
- Fișele mijloacelor fixe aflate în patrimoniul dumneavoastră
- Situația salariilor atât a sumelor de plată către angajați cât și situația plăților către stat
- Situația plăților către stat cu privire la TVA
- Copii ale statelor de salarii aferente primelor 11 luni din 2016
- Raportul administratorului cu privire la activitatea firmei
- Referat detaliat cu privire la cererea de capitalizare adresata Consiliului Local Florești
- Planul de afaceri (dezvoltare/redresare) al societății pentru perioada 2017-2019
- Copii ale contractelor pe care societatea le-a avut și/sau le are în vigoare cu deverși furnizori
Consilierii de la Floresti, intimidati cu plangeri penale?
Inca de la inceputul acestei situatii presiunile au fost cat se poate de dure, inclusiv pentru unii dintre consilierii locali atat din partea liderilor de partid de la Cluj, dar si din partea altora. Amenintari si gunoaie incendiate, etc. In ultima faza, primarii celorlalte trei comune incearca sa intimideze cu plangeri penale. Unii dintre acestia sustin ca sunt afectati de situatia de la Floresti. Nici nu se pune problema de asa ceva cata vreme Quatro Eco Salub tine evidenta gunoaielor pe comune, asa cum ar fi normal, celelalte comune nu sunt afectate. Asta din simplul motiv ca atunci cand depune la rampa de gunoi, se cantareste si se plateste. Ei bine, mai greu acest lucru in conditiile in care Curtea de Conturi a descoperit in urma controlului din 2014 ca firma nu are evidenta intocmita corect fapt ce ne face sa credem ca se joaca de-a alba-neagra in evidente si ulterior, cu banii. Aceasta nu este problema clientilor sai.
Principala problema depistata la acel moment, conform unui raspuns oficial al Curtii de Conturi a fost:
Organizarea si conducerea evidentei contabile pe fiecare tip de activitate, serviciu si localitate de operare conform prevederilor legale.
Toate acestea s-au transformat pe parcursul timpului intr-un mister pe care nu il vor putea dezlega decat institutiile abilitate. Iar momentul adevarului este aproape si daca se ajunge in instanta cu atat mai bine, va cere un judecator ceea ce cer consilierii.
Citeste si:
Floreșteni, nu vă mai lăsați mințiți! La utlimul control, Curtea de Conturi a scos la iveală nereguli la Quatro Eco Salub.
Quatro Eco Salub – salubrizare şi deszăpezire în Floreşti. Va face faţă?