Ce sa fac, doctore? Viitorii parinti trebuie sa stie aceste lucruri despre cresterea si dezvoltarea copilului

parc copii 5Cresterea si devoltarea copilului sunt doua procese care nu se desfasoara la intamplare, ele sunt influentate de factori genetici si anumiti factori de mediu ca: alimentatia, nivelul socioeconomic al familiei, mediul geografic, unii factori afectivi educativi si exercitiu fizic.

Cresterea ponderala –limite normale

 Greutatea medie  la nastere este de 3200 g, cu limite cuprinse intre 2800 g si 4050 g.

 in primele patru luni de viata, cresterea ponderala este intre 750 g-1000 g lunar

 intre lunile 5 si 8, cresterea ponderala este de 500 g lunar

 in intervalul 9-12 luni sugarul are o crestere lunara de 250 g

 dupa varsta de 2 ani cresterea anuala medie este sub 2000 g

Astfel ca greutatea de la nastere se dubleaza la 4-5 luni, se tripleaza pe la varsta de 1 an

Cresterea staturala –caracteristici

 la nastere copilul are o lungime medie de 50 cm , cu limitele intre 48 si 54cm

 cresterea staturala este de 4 cm in prima luna de viata, de 3 cm in lunile a 2-a si a 3-a si de 2 cm in luna a 4-a

 din luna a 5-a pana la varsta de 1 an sugarul creste 1 cm pe luna

 in al doilea an de viata, copilul creste 10-12 cm

 dupa varsta de 2 ani, cresterea  in inaltime se face cu 5-6 cm/an

 inaintea pubertatii, are loc un salt statural de 10 cm anual

Dezvoltarea neuropsihica.

Fie ca este vorba de progresele neuro-motorii sau psiho-intelectuale, este important de stiut ca fiecare copil este diferit, atingandu-si potentialul in propriul sau ritm, greu de standardizat. Unii copii pot avea precocitati motorii in timp ce altii se dezvolta mai rapid cognitiv, emotional sau social.

Ca parinti, este important sa-i observam atent, sa-i invatam si sa-i antrenam sa-si dezvolte capacitatile.

Si, bineinteles, la orice motiv de ingrijorare, sa consultam neantarziat medicul !

Prima luna:

 reflex de apucare prezent

 mananca 6-8 mese si doarme spre 20 de ore pe zi.

La 2 luni :

 zambeste mamei pe care o urmareste cu privirea

 tresare la zgomote

La 3 luni :

 ridica capul arcuind trunchiul cand este pus pe burta

 urmareste obiecte si zgomote din apropiere

 zambeste si celorlalti

La 4 luni :

 tine bine capul

 apuca obiecte cu mana

 gangureste, rade si incearca sa imite sunete

 sade (in sezut) sprijinit perioade scurte de timp

La 5 luni:

 isi manifesta bucuria in mod zgomotos

 deosebeste persoanele straine de cele familiar

La 6 luni :

 se rostogoleste de pe burta pe spate si invers

 muta obiecte dintr-o mana in alta

 rade in hohote, se sperie de straini

 sade (in sezut) sprijnit timp indelungat

La 7 luni 

 isi recunoaste numele cand e strigat

 cauta obiectul ascuns

La 8 luni

 se intoarce de pe burta pe spate si invers

 isi recunoaste numele

 plange cand este certat

La 9 luni :

 sta bine in sezut, se ridica cu sprijin, se taraste sau merge de-a busilea

 apuca cu degetele (police-index)

  duce lingurita la gura;

 spune silabe precum ta-ta, ma-ma

La 10 luni:

 umbla in patru labe

 intelege interdictia

La 12 luni:

 merge sprijinit sau singur

 poate bea din cana cu ajutor

 spune macar un cuvant

 se amuza imitand

La 18 luni:

 merge independent;

 spune in jur de 5-15 cuvinte simple

 indica partile corpului

 construieste turnuri din 3 cuburi

La 2 ani :

 fuge si sare; urca scarile cu sprijin

 spune propozitii din doua cuvinte, isi spune prenumele

 executa comenzi simple; apare comportamentul  negative

 deseneaza bastonase

 joaca jocuri de imaginatie

La 3 ani :

 se catara si urca bine scarile, sta putin intr-un picior

 poate manca singur folosind lingura sau furculita

 vorbeste in propozitii din mai multe cuvinte

 foloseste pronumele si pluralul

  isi stie numele si sexul

 deseneaza triunghiul

 alege obiectele dupa forma si culoare

La 4 ani :

 se imprieteneste cu persoane din afara familiei

 deseneaza cruciulite, cercuri si patrate, oameni din trei parti

 recunoaste si denumeste minim patru culori

 pune multe intrebari

 merge pe tricicleta

La 5 ani :

 topaie, sare sau ocoleste obstacole

 deseneaza oameni din sase parti

 isi spune numele si adresa

 vorbeste cursiv, numara macar pana la 10

 se imbraca cu ajutor